صنعت هوافضای جهان سالی پر دردسر و افتی بی‌سابقه را در بخش‌های مختلف و بطور خاص در بخش حمل و نقل غیرنظامی تجربه می‌کند. شرکت سی‌اف‌ام اینترنشنال نیز از این قاعده کلی مستثنی نیست و با چالش‌های زیادی دست و پنجه نرم می‌کند. این مجموعه که از شراکت جنرال الکتریک و سافران تشکیل شده‌، در انتهای زنجیره تامین محصولی پیچیده و بسیار فناور به نام موتور هوایی غیرنظامی ایستاده و مشتریان اصلی آن شامل بوئینگ و ایرباس تنظیم‌کننده اصلی بازار به ‌شمار می‌روند. اولین زنگ خطر برای بازار این شرکت زمانی به ‌صدا درآمد که اشکالات فنی در هواپیماهای بوئینگ 737 مَکس آشکار شد و برنامه پرشتاب تولید آن با وقفه‌ای درخور توجه روبرو گردید.

علیرغم همه این مشکلات، سی‌اف‌ام اینترنشنال سال 2018 را با تحویل 2162 دستگاه موتور به ایرباس و بوئینگ پشت ‌سر گذاشت که از آن میان 1118 دستگاه از نوع روزآمد لیپ 1 بود. در سال 2019، قصه مقداری متفاوت بود و تحویل 2127 دستگاه موتور مقداری کمتر از عملکرد پیش‌بینی‌شده ثبت گردید، اگرچه از این میان 1736 دستگاه را موتورهای لیپ 1 تشکیل می‌دادند. در شرایط کنونی و با گسترش همه‌گیری ویروس کوید-19 و تاثیر مستقیم آن بر کاهش تولید هواپیماهای ایرباس ای320نئو در سال 2020، سی‌اف‌ام اینترنشنال به تکاپو افتاده تا برنامه تولید خود را به‌گونه‌ای تنظیم نماید تا از این بحران کم‌سابقه به سلامت عبور کند.

البته در این میان تنها خبر خوب آن که مشکلات بوئینگ با هواپیمای 737 مَکس به پایان رسیده و بارقه‌ای از امید برای تولید و عرضه موتورهای لیپ-1ای و بی را ایجاد کرده‌است. در این میان، یکی از کارهای مهمی که سی‌اف‌ام اینترنشنال باید انجام دهد کمک به بهره‌برداران و مالکان هواپیماهای 737مَکس برای بازگرداندن سریع این هواپیما به چرخه عملیات پس از زمین‌گیر شدن طولانی است. بر این اساس، باید با مرور دقیق شرایط نگهداری هواپیما و موتورها و درنظر گرفتن دستور‌العمل‌های استاندارد نگهداری موتور اطمینان حاصل شود که محصولات سی‌اف‌ام اینترنشنال نصب‌شده بر روی این هواپیماها بدون مشکل قادر به انجام ماموریت خود خواهند بود.

 

منبع:

Aviation week

 

*خانواده موتورهای ‌CFM56 در یک نگاه

*موتور هوایی CFM56 در گذر زمان

Sending
امتیاز کاربران
0 (0 votes)
در باره ی نویسنده

Pesg Author

یک پاسخ بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *