یک فروند هواپیمای ترابری سنگین آنتونوف124، در روزهای میانی نوامبر، پس از برخاستن از باند فرودگاه نووسیبیرسک در مناطق سیبری روسیه، به علت بروز نقص فنی در یکی از چهار موتور توربوفن لوتارف‌دی18تی دچار سانحه شد و پس از بازگشت و فرود اضطراری روی باند، از مسیر سرعت و مسیر خود منحرف و دچار صدمات اساسی گردید. این حادثه 23 سال پس از آخرین سانحه مرگبار آنتونوف124 برای آن تکرار شد. قطعاتی از پوشش جانبی و قطعات داخلی موتور به بال سمت چپ و بخش‌هایی از بدنه برخورد کرد و خدمه‌ پروازی را مجبور به بازگشت به فرودگاه مبداء نمود.

پرواز شماره 4066 شرکت هواپیمایی ولگادنپر، 85 تن قطعات خودرو را از سئول پایتخت کره جنوبی به وین پایتخت اتریش جا‌بجا می‌کرد که در نیمه‌ راه توقفی برنامه‌ریزی شده در روسیه داشت. این هواپیما پس از برخاستن از فرودگاه نووسیبیرسک، به علت بروز نقص فنی در موتور مجبور به فرود اضطراری شد که خلبان موفق به متوقف کردن هواپیما روی باند نشد و تصاویر منتشر شده از این سانحه نشان می‌دهد که بخش جلویی یکی از موتورها به‌طور کامل جدا شده‌است.

آنتونوف

تنها 55 فروند از این هواپیما تولید شده و این غول آنتونوف از سال 1986 به خدمت عملیاتی پیوسته‌است. این هواپیما در ابتدا با ماموریت ترابری نظامی به کار گرفته شد، اما پس از فروپاشی شوروی استفاده از آن برای حمل و نقل محموله‌های تجاری نیز آغاز شد. در دهه1990، هواپیماهای آنتونوف 124روسلان، چهار سانحه مرگبار را تجربه کردند.

اولین مورد در اکتبر 1992 رخ داد که یکی از نمونه‌های اولیه هواپیما در اثر برخورد پرنده به موتور در منطقه جنگلی در نزدیکی کارخانه آنتونوف سقوط کرد. یک سال بعد، یک فروند دیگر از این هواپیماها متعلق به شرکت آویا ‌استار در مراحل اولیه تقرب به فرودگاه کرمان در ایران دچار سانحه شد و سقوط کرد. در اثر این سانحه، تمام 17 سرنشین این هواپیما جان سپردند.

در اکتبر 1996، یک فروند هواپیمای آنتونوف124 تحت اجاره شرکت هواپیمایی آیروفلوت روسیه حامل خودروهای فراری به مقصد برونئی در فرودگاه تورین ایتالیا دچار مشکل شد و سقوط کرد. چهارده ماه پس از آن، یک فروند دیگر هواپیمای روسلان متعلق به نیروی‌ هوایی روسیه بر اثر سانحه سقوط کرد که منجر به مرگ 68 نفر از جمله تعدادی از ساکنین منطقه سقوط شد. در 23 سال اخیر، علی‌رغم اینکه ناوگان عملیاتی هواپیمای آنتونوف124 ماموریت‌های متنوعی را انجام دادند، هیچ سانحه مرگباری رخ نداده و حادثه اخیر در سیبری مهم‌ترین رویداد اتفاق‌افتاده برای این هواپیما به شمار می‌رود.

حادثه اخیر برای هواپیمای ترابری غول‌پیکر آنتونوف124 شرکت ولگادنپر در سیبری خوشبختانه تلفات جانی در پی نداشت، اما هواپیما به‌طور کامل آسیب دید و امکان بهره‌برداری عملیاتی از آن دیگر وجود ندارد. این شرکت 12 هواپیما از این نوع در اختیار دارد که 8 فروند آن عملیاتی است و فعالیت قابل‌توجهی در حمل محموله‌های سنگین به اقصی نقاط جهان را در کارنامه خود دارد.

شرکت روسیه ولگادنپر پس از حادثه اخیر در سیبری تصمیم گرفته همه‌ هواپیماهای ناوگان عملیاتی آنتونوف124 خود را زمین‌گیر کند تا بررسی دقیق بر روی علت سانحه از جمله مشکلات احتمالی موتور توربوفن دی18تی توسط سازمان هواپیمایی کشوری روسیه انجام شود.

شرکت ولگادنپر علاوه‌ بر هواپیمای آنتونوف124، چند فروند هواپیمای بوئینگ747جمبوجت را نیز در ناوگان عملیاتی خود دارد. این شرکت همچنین بهره‌بردار بزرگترین هواپیمای کنونی جهان موسوم به آنتونوف225 است. علی‌رغم اینکه سازنده هواپیما یک شرکت اکراینی است، اما موتورهای روسی نصب‌شده بر روی این هواپیما محصول شرکت اوچِنکو پراگرس موجب شده تا سازمان هواپیمایی کشوری روسیه توجه ویژه‌ای را به مشکلات احتمالی فنی این موتور و تاثیر آن بر بروز حادثه معطوف دارد. از میان 55 فروند هواپیمای تولیدی آنتونوف124، در حال حاضر تنها 30 فروند در خدمت عملیاتی باقی مانده‌اند.

آنتونوف

 

منبع:

Flight Global

 

*امریه جدید برای بازرسی دیسک موتور هواپیمای آنتونوف ۱۲۴

Sending
امتیاز کاربران
0 (0 votes)
در باره ی نویسنده

Pesg Author

یک پاسخ بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *