رولزرویس بازرسی موتورهای توربوفن ترنت اکسدبلیوبی-84 را با هدف ارزیابی خوردگی پرههای طبقه فشار متوسط کمپرسور تکمیل کردهاست. بنابر اعلام مسئولان رولزرویس، نزدیک به 20 درصد موتورهای این خانواده در برنامه بازرسی، شواهدی از وجود خوردگی اولیه بر روی طبقه اول از پرههای مرحله فشار متوسط کمپرسور نشان دادهاند. اغلب این موتورها عمر عملیاتی بین 4 تا 5 سال دارند و در آستانه انجام اولین بازسازی و مراجعه به مراکز تعمیر و نگهداری قرار دارند که در آنها مشکل مذکور مشاهده شدهاست.
شرکت رولزرویس تایید کرده که روند بازسازی و رفع این اشکال با سرعت خوبی انجام میشود و اغلب موتورهای دارای اشکال خوردگی در پرههای کمپرسور، پس از حصول اطمینان از برطرف شدن این مشکل به مشتریان برگردانده شدهاند. در عین حال، این شرکت برنامه دقیقی را برای ریشهیابی علت اصلی بروز این اشکال آغاز کرده و انتظار دارد نتایج مفید و کارسازی را از آن بدست آورد. اولین بار در تابستان سال جاری، عملکرد غیرعادی موتور در حین پرواز توجه مسئولان بخش تعمیر، نگهداری و پشتیبانی رولزرویس را به این موضوع جلب کرد.
موتور ترنت اکسدبلیوبی به طور اختصاصی برای تامین نیروی پیشران خانواده هواپیمای مسافربری ایرباس ای350 توسعه یافتهاست. نمونه ترنت اکسدبلیوبی-84 برروی هواپیمای ای350-900 نصب شده و از سال 2015 به خدمت عملیاتی پیوستهاست. هواپیمای بزرگتر ای350-1000 که از سال 2018 عملیاتی شده، به موتور ترنت اکسدبلیوبی-97 مجهز است. پیش از این، رولزرویس با موتور ترنت 1000 نصبشده بر روی بوئینگ787 نیز مشکلاتی داشت و به ناچار پرههای متحرک توربین پرفشار این موتور را بهبود داد و این کار مشکلات زیادی را برای کاربران هواپیمای دریملاینر در سالهای اخیر ایجاد کردهاست.
منبع:
*نصب موتور ترنت XWB رولزرویس برای اولین نمونه پیشتولیدی ای ۳۵۰ [فیلم]
*مونتاژ موتور ترنت XWB در یک نگاه [فیلم]