انتظار می‌رود یک سوم سوخت پروازهای داخلی از سال 2030، بصورت پایدار از طریق افزایش تبدیل نفت سفید به مایع تامین ‌شود. هدف از این طرح، تولید سالانه 200 هزار تن نفت سفید پایدار تا سال 2030 است. نفت سفید یا پی‌تی‌ال از آب، دی‌اکسیدکربن و برق ساخته می‌شود. اگر برق مورداستفاده در این فرآیند از منابع تجدیدپذیر تأمین شده‌ باشد، سوخت حاصل بطور کامل پاک تلقی می‌شود.

تولید نفت سفید اساسا رقابتی نیست، به همین دلیل آلمان یک رویکرد دو جانبه را پیش‌بینی کرده که هدف از آن، اعطا کمک هزینه برای تحقیق و تولید در زمینه نفت سفید است. علاوه بر این، در طرح اخیر، صنایع مرتبط متعهد می‌شوند تا مقادیر مشخصی از سوخت را با وجود قیمت بالاتر خریداری کنند.

سوخت‌های پایدار هوایی (اس‌ای‌اف) بعنوان یک گزینه کارآمد برای کربن‌زدایی صنعت حمل و نقل هوایی استفاده می‌شوند، زیرا می‌توان آنها را با نفت سفید مخلوط کرد، بدون اینکه نیاز به اعمال تغییراتی در موتور هواپیما باشد. با این حال، تاکنون این نوع سوخت‌ها به دلیل کمبود در تامین و هزینه بیشتر آن نسبت به سوخت‌های فسیلی، فقط به میزان محدودی مورداستفاده قرار گرفته‌اند.

پیش‌بینی می‌شود که پیشنهاد اتحادیه اروپا، تعهدی برای استفاده از اس‌ای‌اف ایجاد کند که کلیه هواپیماهایی را که در فرودگاه‌های اروپا سوخت‌گیری خواهند کرد، ملزم به استفاده از سوخت جت نیمه سبز نماید.

این هدف‌گذاری، تقویت بازار اس‌ای‌اف، افزایش دامنه و کاهش هزینه‌ها را در بر خواهد داشت. این پیشنهاد احتمالا شامل استفاده 2 درصد از اس‌ای‌اف تا سال 2025، پنج درصد در 2030، بیست درصد در 2035، سی و دو درصد در 2040 و شصت و سه درصد در سال 2050 است. این طرح احتمالا در قالب یک آیین‌نامه ارائه می‌شود، بدین معنی که بلافاصله در تمام کشورهای اروپا قابل اجرا خواهد بود. حامیان این طرح نیز در حال پیوستن به یک پروژه هستند که هدف آن، کمک به شکل‌گیری معیارهای نفت سفید تجدیدپذیر در سطح اتحادیه اروپا و بین‌المللی است.

اهداف این طرح، الکتریکی بودن تولید نفت سفید، در دسترس بودن آب، مصرف بهینه از فضا و سازگاری با محیط زیست است. هم چنین با تولید نفت سفید بر پایه برق، می‌توان از انتشار میلیون‌ها تن دی‌اکسیدکربن در هوا جلوگیری کرد. بنابر اعلام وزیر امور اقتصادی و انرژی آلمان با نفت سفید بر پایه برق مبتنی بر هیدروژن سبز، می‌توان نشان داد که پرواز و حفاظت از آب و هوا با یکدیگر تناقض ندارند.

جدا از این، به نظر می‌رسد آلمان تمرکز خود را بیشتر روی هیدروژن در مقایسه با تولید نفت سفید گذاشته‌است. هدف، پرواز بدون تولید دی‌اکسیدکربن است. برای دستیابی به این هدف، جایگزینی نفت سفید فسیلی با سوخت‌های پایدار هوایی ضروری است.

 

منبع:

euractiv

 

*تعهد کشورهای عضو گروه ۷ به عدم تامین مالی نیروگاه‌های زغال‌سنگ‌سوز

*رولزرویس موتور اولترافن را با سوخت هوایی پایدار آزمایش می‌کند

Sending
امتیاز کاربران
0 (0 votes)
در باره ی نویسنده

Pesg Author

یک پاسخ بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *