شرکت اسپیریت
بنابر اعلام شرکت اسپیریت ایرلاینز، ظرفیت آن که بر حسب مایل صندلی موجود اندازهگیری میشود، انتظار میرود ثابت بماند یا در سال 2024 نسبت به سال 2023، رشد یک رقمی متوسط را تجربه کند. چشمانداز این شرکت هواپیمایی بهعنوان بخشی از نتایج عملکرد سه ماهه چهارم 2023 و کل سال در 8 فوریه سال جاری اعلام شد.
با نگاهی به آینده، این شرکت هواپیمایی انتظار دارد در سه ماهه اول 2024، بین 1،25 تا 1،28 میلیارد دلار درآمد با حاشیه عملیاتی تعدیلشده از 15- درصد تا 12- درصد داشته باشد. این در حالی است که ظرفیت سه ماهه آن حدود 1.5 درصد رشد خواهد کرد.
این شرکت انتظار دارد 60 میلیون دلار سرمایه برای سپردههای قبل از تحویل، حدود 35 میلیون دلار برای خرید هواپیما و موتور و 140 میلیون دلار برای سایر هزینههای دیگر اختصاص دهد. در سال 2023، این شرکت به میزان 232.4 میلیون دلار، عمدتا برای ساخت دفتر مرکزی جدید خود در فلوریدا هزینه کردهاست. اقلام هزینه اضافی شامل قطعات یدکی از جمله چهار موتور یدکی بود که تا حدی با جریان خالص سپردههای قبل از تحویل هواپیما جبران میشد.

شرکت اسپیریت ایرلاینز، جزئیات مشکلات عملیاتی خود در چند ماه گذشته را تشریح کرد. در سه ماهه سوم سال 2023، شرکت پرتاندویتنی اعلام کرد که بازرسی و یا جایگزینی توربین فشار بالا و دیسکهای کمپرسور تمام موتورهای PW1100Gs محصول این شرکت نصبشده بر روی هواپیمای خانواده ایرباس A320neo الزامی است.
در ماه ژانویه، این شرکت بطور متوسط 13 هواپیما زمینگیرشده داشت که انتظار میرود این تعداد بطور پیوسته به میانگین 40 فروند در دسامبر 2024 افزایش مییابد. شرکت اسپیریت ایرلاینز در طول سال، حدود 25 فروند هواپیمای خانواده A320neo زمینگیرشده خواهد داشت.
در پایان سال 2024، این ایرلاین قصد دارد 215 فروند هواپیما شامل دو ایرباس A319ceo، شصت و چهار فروند A320ceo، نود و یک فروند A320neo، سی فروند A321ceo و بیست و هشت فروند A321neo با 27 تحویل برنامهریزیشده (هفت فروند A320neo و بیست فروند A321neo) و 17 هواپیمای بازنشسته A319ceo داشته باشد.
گفتوگوها با پرتاندویتنی در این رابطه از اکتبر سال جاری پیشرفت قابلتوجهی داشته و در حالی که تا به امروز توافقی حاصل نشده، اما این شرکت معتقد است میزان غرامتی که دریافت خواهد کرد منبع قابلتوجهی از نقدینگی در چند سال آینده خواهد بود.
شرکت اسپیریت ایرلاینز، سه ماهه چهارم سال 2023 را با زیان خالص 183.6 میلیون دلاری به پایان رساند و 1.2 میلیارد دلار درآمد کسب کرد که 5.3 درصد کمتر از مدت مشابه سال قبل است. مجموع هزینههای عملیاتی آن 9.5 درصد افزایش داشته که عمدتا ناشی از هزینههای اجاره هواپیما (47 درصد) و ضررهای ناشی از واگذاری داراییها (88 درصد) بود.
در همین حال، نتایج کل سال نشان داد در حالی که درآمدهای این شرکت 5.6 درصد افزایش پیدا کرده و از 4.9 میلیارد دلار به 5.2 میلیارد دلار در سال 2023 رسید، اما همچنان این شرکت سال را با زیان خالص 447.4 میلیون دلار به پایان رساند. در سال 2022، زیان شرکت اسپیریت ایرلاینز 554.1 میلیون دلار بود که 19.3 درصد پیشرفت را نشان میدهد.
شرکت اسپیریت ایرلاینز اعلام کرد در حالی که یک قاضی منطقهای آمریکا دستور ادغام آن با شرکت JetBlue را صادر کرد، هر دو شرکت هواپیمایی در 2 فوریه تجدیدنظر کردند. این دادگاه با درخواست آنها موافقت کرد و قرار است جلسات رسیدگی در ماه ژوئن آغاز شود.
منبع:
