سومین فروند از نمونههای آزمایشی هواپیمای منطقهای ایلیوشن 300-114 مجهز به موتور توربوپراپ TV7-117ST-01، نخستین پرواز خود را انجام داد. این موتور توسط شرکت کلیموف وابسته به اتحادیه موتورسازان روسیه UEC ساخته شدهاست. پیش از این، دو فروند دیگر از این هواپیما، به برنامه آزمایش پروازی با هدف دریافت گواهینامه صلاحیت پروازی پیوسته بودند.
دومین فروند از این هواپیمای آزمایشی، در نخستین پرواز فروند سوم آن را همراهی کرد. دومین فروند آزمایشی ایلیوشن 114 تاکنون در قالب 100 پرواز، بیش از 280 ساعت پرواز کردهاست. بنابر ادعای وزارت صنعتوتجارت روسیه، در ساخت این هواپیمای توربوپراپ منطقهای، از قطعات، تجهیزات و سامانههای روسی استفاده شدهاست.
بخوانید: “آزمایش پروازی موتور PD-8 با استفاده از بستر پرنده ایلیوشن ۷۶“
پرواز هواپیمای منطقهای ایلیوشن 114 با موتور بومی
موتور TV7-117ST-01 که نیروی پیشران این هواپیما را تامین میکند، در دسامبر سال 2022، گواهینامه نوع را از سازمان هواپیمایی کشوری روسیه دریافت کرد. ترکیب این موتور و پروانه جدید AV112-114، نیروی پیشرانی معادل 4 تن برای این پرنده روسی تامین میکند. حداکثر ظرفیت حمل مسافر ایلیوشن 114، معادل 68 سرنشین است و قرار است جایگزین نمونه قدیمیتر آنتونوف24، هواپیماهای ATR-42/72، هواپیمای Q-300 بمباردیه و CRJ-100/200 شود.
منبع: