پرت‌اندویتنی اعلام کرد طرح جامع ارتقا خانواده موتور توربوفن دنده‌ای خود را انجام داده و نمونه‌های جدید این موتور با عملکرد بهبودیافته عرضه خواهد شد. بخش اصلی از این طرح، عرضه نمونه بهبودیافته GTF Advantage برای موتور توربوفن دنده‌ای PW1100G است که نیروی پیشران جت مسافربری ایرباس A320neo را تامین می‌کند.

این عضو جدید خانواده موتورهای توربوفن دنده‌ای پرت‌اندویتنی حاصل یک ارتقا جزئی نیست، بلکه تا حدی می‌توان آن‌ را یک بازطراحی عمده هسته اصلی موتور قلمداد کرد. بر این اساس، در نمونه جدید GTF Advantage حجم جریان ورودی برای کاهش دمای عملیاتی افزایش یافته و طراحی بخش داغ موتور بهینه شده‌است.

این بهینه‌سازی شامل تغییر طراحی ایرفویل‌ها، اعمال پوشش‌دهی مقاوم‌تر و بهسازی سازوکار خنک‌کاری است. نتیجه همه این تغییرات، افزایش دو برابری عمر عملیاتی قطعات داغ این عضو جدید خانواده موتورهای توربوفن دنده‌ای است. پرت‌اندویتنی ادعا کرده حاصل این ارتقا، افزایش چهار درصدی نیروی پیشران در سطح دریا و افزایش هشت درصدی آن در ارتفاع‌های بالاتر است.

همچنین مصرف سوخت به‌میزان یک درصد کاهش یافته‌است. با درنظرگرفتن حجم قابل‌توجه پرواز هواپیماهای مسافربری باریک‌پیکر ایرباس A320neo، منجر به صرفه‌جویی قابل‌توجه سالانه در مصرف سوخت برای شرکت‌های هوایی می‌شود.

بسته‌های ارتقا و بهینه‌سازی نرم‌افزاری برای کاربران

علاوه‌براین، پرت‌اندویتنی یک بسته ارتقا موسوم به HS+ برای کاربران موتورهای PW1100G نصب‌شده برروی هواپیمای خانواده ایرباس A320neo ارائه کرده‌است. با اعمال این بسته ارتقا، حدود 95 درصد از مزایای نمونه ارتقایافته GTF Advantage در حوزه افزایش عمر حاصل می‌شود.

در قالب این بسته قطعات کلیدی شامل بخش‌هایی از محفظه احتراق، پره‌های توربین و بخش‌هایی از یاتاقان با نمونه‌های جدید ارتقایافته جایگزین می‌شوند. همینطور بسته‌های ارتقا مشابه برای نمونه‌های کوچک‌تر موتورهای توربوفن دنده‌ای شامل PW1500G و PW1900G نصب‌شده برروی هواپیماهای ایرباس A220 و امبرائر E2 توسط پرت‌اندویتنی عرضه‌شده‌است. در قالب این بسته‌های ارتقا، بخش‌هایی از محفظه احتراق و اجزای توربین تعویض می‌شوند.

علاوه‌براین، پرت‌اندویتنی ارتقا نرم‌افزاری را برای موتورهای این خانواده ارائه کرده‌است. بر اساس آن، تنظیم نیروی پیشران موتور در مراحل اوج‌گیری به‌ گونه‌ای انجام می‌شود که دمای عملیاتی بخش داغ موتور کاهش یافته و عمر قطعات این بخش بین 5 تا 20 درصد بهبود یابد.

منبع:

flightplan.forecastinternational

Sending
امتیاز کاربران
0 (0 votes)
در باره ی نویسنده

aylar

یک پاسخ بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *