مهندسان دفتر طراحی آویادویگاتل، وابسته به اتحادیه موتورسازان روسیه مستقر در پرم، در حال توسعه یک موتور توربوفن سنگین جدید هستند. این موتور در کلاس رانش 26 تن برای تامین نیروی پیشران هواپیما‌های ترابری و جت مسافربری پهن‌پیکر نسل آینده روسیه طراحی شده‌است.

این خبر توسط معاون نخست‌وزیر روسیه، در مصاحبه با خبرگزاری دولتی تاس اعلام شد. موتور جدید با نام PD-26 شناخته می‌شود و عملا مشتقی از موتور توربوفن سنگین PD-35 است. پروژه توسعه موتور توربوفن پرقدرت PD-35، از چند سال پیش توسط روسیه دنبال می‌شود. نیروی پیشران این موتور، معادل 77 هزار پاوند گزارش شده‌است.

طراحی و ساخت موتور PD-35 به‌عنوان اولین پروژه توسعه بومی یک موتور توربوفن با گذردهی بالا با حمایت دولت روسیه دنبال می‌شود. بنابر اعلام مقام ارشد روس، موتور PD-35 برای نصب بر روی هواپیماها با رده وزن بیشینه برخاست 100 تن توسعه می‌یابد.

اتحادیه موتورسازان روسیه مدعی است که بالغ ‌بر 20 دستاورد فناورانه جدید در جریان توسعه موتور PD-35 توسط متخصصان این کشور بومی‌سازی شده‌است. بر اساس این دستاوردهای فناورانه، موتور PD-26 توسعه خواهد یافت.

در عین حال، برنامه‌ای برای توسعه یک توربین گاز صنعتی مشتق از موتور هوایی PD-26 نیز مدنظر قرار دارد. پره فن موتور PD-35 از مواد مرکب ساخته ‌شده و در ساخت قطعات بخش داغ آن، از روش‌های پوشش‌دهی روزآمد استفاده شده‌است. همچنین سامانه کنترل خودکار موتور توسط اتحادیه موتورسازان روسیه توسعه یافته‌است. روس‌ها مدعی هستند موتور PD-35 از نظر مصرف سوخت و عمر عملیاتی قطعات، هم‌رده نمونه‌های غربی موجود در بازار صنعت هوانوردی کارایی خواهد داشت.

منبع:

ruavia.su

Sending
امتیاز کاربران
0 (0 votes)
در باره ی نویسنده

aylar

یک پاسخ بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *