کمبود موتور توربوفن سبک CF34 محصول بخش هوافضای جنرال‌ الکتریک، شرکت هواپیماسازی امبرائر برزیل را با چالش عمده مواجه کرده‌است. این موتور نیروی پیشران جت منطقه‌ای خانواده E175 را تامین می‌کند. شرکت آمریکایی جنرال ‌الکتریک، تولید موتور CF34 را از اوایل دهه 1980 آغاز کرده‌است.

افزایش بی‌سابقه برای موتورهای هوایی تجاری از یک طرف و مشکلات عمده در زنجیره تامین قطعات و مجموعه‌ها از طرف دیگر باعث شده تا بازیگران اصلی این صنعت دچار مشکلات اساسی در تحویل سفارش‌ها به مشتریان شوند. جنرال ‌الکتریک در شراکت با شرکت فرانسوی سافران، مشکل مشابهی را در تامین موتورهای روزآمد لیپ تجربه می‌کند.

در حال حاضر تمرکز خود را بر حل مشکلات این موتور گذاشته، چرا که روند استقبال بازار از موتور لیپ تاریخ‌ساز و بی‌سابقه است.انتظار می‌رود همه رکوردهای مربوط به موتور CFM56 به‌عنوان محبوب‌ترین موتور هوایی تاریخ هوانوردی به‌زودی توسط لیپ شکسته شود.

مشکلات مربوط به جت منطقه‌ای امبرائر

مشکلات جت منطقه‌ای امبرائر تنها به تامین موتور محدود نمی‌شود و در مونتاژ بدنه هواپیمای E175 با مشکلات در زنجیره تامین نیز مواجه است. علاوه بر این، شرکت پرت‌اندویتنی به‌عنوان یکی دیگر از بازیگران اصلی این حوزه با مشکلات مشابهی در تعمیر و عرضه موتورهای توربوفن دنده‌ای خود شامل خانواده PW1000G مواجه است. امبرائر در کنار ایرباس، از مشتریان اصلی این موتور برای نصب بر روی هواپیماهای خود بشمار می‌رود.

جنرال الکتریک نمونه‌های مختلف خانواده موتور توربوفن سبک CF34 را با نیروی پیشران از 10 هزار تا 20 هزار پاوند در چهل سال گذشته تولید و عرضه کرده‌است. نخستین نمونه عملیاتی این موتور در سال 1983، نیروی پیشران یک فروند جت تجاری چلنجر601 محصول شرکت کانادایی بمباردیه را تامین کرد. بمباردیه کماکان موتور CF34-3B را بر روی جت تجاری چلنجر650 خود نصب می‌کند.

از طرفی دیگر، شرکت چینی کومک برای جت تجاری C909 خود از موتور CF34 محصول جنرال الکتریک استفاده می‌کند. شرکت برزیلی امبرائر، نخستین نسل از جت‌های منطقه‌ای خود موسوم به سری E را با استفاده از موتور CF34 به بازار عرضه کرد. البته در نسل‌های بعدی همه این پرنده‌ها شامل نمونه‌های E170، E190، E195 موتور خود را با موتور دنده‌ای PW1000G محصول پرت‌اندویتنی جایگزین کردند .اما کماکان نمونه E175 از موتور CF34 استفاده می‌کند.

افزایش بی‌سابقه تقاضا توسط شرکت‌های هواپیمایی منطقه‌ای در آمریکا موجب شد که هواپیمای E175 به‌عنوان پرفروش‌ترین محصول امبرائر شناخته شود. مجموع سفارش‌های دریافتی برای هواپیمای E175 تا آغاز تابستان سال جاری به 208 برابر می‌رسد. به‌نظر می‌رسد مشکلات ناشی از زنجیره تامین کماکان گریبان صنعت هوانوردی را خواهد گرفت. اگرچه همه شرکت‌های سازنده در تلاش هستند چاره‌ای برای برون‌رفت از این بحران پیدا کنند.

منبع:

flightglobal

Sending
امتیاز کاربران
0 (0 votes)
در باره ی نویسنده

aylar

یک پاسخ بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *