آژانس حمل‌ونقل هوایی فدرال روسیه (سازمان هواپیمایی کشوری روسیه) موسوم به Rosaviatsiya، از ارزیابی نصب موتور توربوفن بومی PD-8 بر روی ناوگان موجود جت مسافربری منطقه‌ای سوخو سوپرجت100 خبر می‌دهد.

در حال حاضر، موتور سام146 نیروی پیشران این هواپیما را تامین می‌کند. سام146 محصول مشترک فرانسه و روسیه بشمار می‌رود. بنابر گزارش خبرگزاری اینترفاکس، پیشنهاد اخیر با هدف فائق‌آمدن بر چالش پشتیبانی از ناوگان عملیاتی موتور سام146 اخیرا به ایرلاین‌ها و شرکت‌های اجاره‌دهنده روسی پیشنهاد شده‌است. روسیه برنامه جایگزینی سوخو سوپرجت با نمونه جدید ساخته‌شده از قطعات روسی و مجهز به موتور بومی را دنبال می‌کند. تاخیرهای زیادی برای این برنامه پیش آمده و انتظار می‌رود تحویل نخستین نمونه عملیاتی سوخو سوپرجت100 روسی به‌همراه موتور PD-8 در سال 2026 آغاز شود.

با توجه ‌به تاخیر‌های طولانی از یک ‌طرف و نرخ پایین تولید نمونه جدید بومی سوخو سوپر جت کماکان چالش نگهداری و پشتیبانی از ناوگان موجود این جت 100نفره به‌همراه موتورهای سام 146 پابرجا است. بنابر اعلام مدیران ارشد سازمان هواپیمایی کشور روسیه، جایگزینی موتور سام146 با نمونه روسی PD-8 مهم‌ترین و کلیدی‌ترین بخش از پروژه بومی‌سازی هواپیمای سوخو سوپرجت100 است. انتظار می‌رود با پایان‌یافتن آخرین مرحله از برنامه آزمایش و ارزیابی این موتور که شامل 150 ساعت خواهد ‌بود، گواهینامه‌ نوع برای موتور PD-8 صادر شود. تکمیل فرآیند صحه‌گذاری صلاحیت پروازی موتور، راه را برای عرضه نمونه‌های عملیاتی نمونه بومی سوپرجت100 هموار می‌کند.

ناوگان عملیاتی سوخو سوپرجت 100 در حال حاضر شامل 160 فروند هواپیما است که عمدتا از قطعات ساخت شرکت‌های غربی استفاده می‌کند. اعمال تحریم‌های بی‌سابقه علیه صنعت هوانوردی روسیه از سال 2022، تامین قطعات یدکی و پشتیبانی از این هواپیما و به‌ویژه موتور سام146 را با چالشی اساسی روبه‌رو کرده‌است.

ناوگان سوخو سوپر جت100، نقش مهمی در جابجایی مسافر در پروازهای داخلی روسی ایفا می‌کند. حجم بالای بهره‌برداری از این ناوگان در سال‌های 2018 و 2019 موجب شد که موتورهای تازه‌نفس سام146 بخش زیادی از عمر عملیاتی مفید خود را سپری کنند. ارزیابی سازمان هواپیمایی کشوری روسیه نشان می‌دهد که دستکم 20 فروند از هواپیمای سوخو سوپرجت به علت کمبود موتور در آستانه کنارگذاشتن از چرخه بهره‌برداری عملیاتی هستند. در عین حال با همکاری شرکت ساتورن تمهیداتی برای تمدید بهره‌برداری عملیاتی از قطعات عمردار موتور سام146 تا سال 2029 اندیشیده شده‌است.

اتحادیه هواپیماسازان روسیه موسوم به UEC در فوریه 2023، مطالعه جامعی را در مورد صرفه اقتصادی نصب موتورهای PD-8 بر روی هواپیماهای سوخو سوپرجت100 موجود انجام داد. بر اساس نتایج مطالعه، در حالی که ارزش اقتصادی میانگین هواپیمای سوپرجت100 موجود (سازه، بال و بدنه)، حدود 500 میلیون روبل معادل پنج تا شش میلیون دلار ارزیابی می‌شود، قیمت موتور بومی روزآمد PD-8 بسیار بالاتر برآورد می‌شود.

بر این اساس اگرچه از نظر فنی جایگزینی موتور سام146 با موتور PD-8 بر این ناوگان کنونی سوپرجت100 قابل انجام است، اما درمورد مقرون به صرفه بودن آن از نظر اقتصادی شبهات اساسی وجود دارد. از طرف دیگر، شرکت‌های هواپیمایی استفاده‌کننده از این هواپیما نیاز مبرم خود به جایگزینی موتورهای سام146 با هدف تضمین تداوم عملیاتی هواپیمای خود را یک الزام کلیدی قلمداد می‌کند. به نظر می‌رسد چالش حفظ ناوگان موتورهای سام 146 برای صنعت هواپیمایی روسیه به قوت خود پابرجا است.

منبع:

ruavia

Sending
امتیاز کاربران
5 (2 votes)
در باره ی نویسنده

aylar

یک پاسخ بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *