بخش هوایی شرکت آمریکایی جنرال الکتریک، آزمایش گردوغبار موتور هوایی روتور باز را آغاز کرده است. توسعه این موتور در قالب برنامه مشترک شرکت جنرالالکتریک با شرکت سافران موسوم به رایز و در چارچوب شرکت مشترک آنها موسوم به CFM اینترنشنال انجام می شود.
هدف از این برنامه ارزیابی دوام و بقاپذیری موتور هوایی روتور باز رایز در شرایط عملیاتی با وجود گردوغبار شدید است. در قالب این برنامه دو آزمایش ارزیابی تاثیر گردوغبار بر روی عملکرد پره ی توربین پرفشار موتور انجام شده است. واژه رایز مخفف عبارت نوآوری تحولآفرین در موتورهای پایدار است که پروژه شرکت CFM اینترنشنال برای دستیابی به خانواده ای از موتورهای هوایی نسل آینده بر اساس آن نامگذاری شدهاست.
هدف از این برنامه، عرضه یک موتور توربینی روتور باز برای تامین نیروی پیشرانش جت های مسافربری باریک پیکر نسل آینده است. بنابر اعلام جنرال الکتریک که مسئولیت توسعه هسته مرکزی موتور را برعهده دارد انجام آزمایش های گردوغبار برای این بخش زودتر ازموعد مقرر در مقایسه با پروه های مشابه توسعه موتورهای هوایی انجام شده است.
برای اثبات این ادعا جنرال الکتریک اعلام کرده که آزمایش گردوغبار موتور توربوفن لیپ پس از عملیاتیشدن و ورود آن به بازار انجام شده است. این موتور نیروی پیشران خانواده ایرباس 320 نئو و بوئینگ 737مکس را تامین می کند.
تست اسند بکارگرفتهشده برای انجام این آزمایش طی 15 سال گذشته توسط بخش هوایی جنرال الکتریک مورد استفاده قرار گرفته است. جنرال الکتریک قصد دارد ارزیابی عملکرد موتور هوایی روتور باز رایز را در قالب 3000 سیکل پروازی ادامه دهد.
افزایش ۲۰ درصدی بهرهوری در نسل آینده موتورهای هوایی
برآوردها نشان می دهد که بهره وری موتور هوایی روتور باز رایز در مقایسه با نمونههای کنونی 20 درصد بیشتر است. به گارگیری فنآوریهای نو و استفاده از هسته مرکزی روزآمد کمجا، از مزیتهای اصلی این موتور هوایی نسل آینده قلمداد شدهاست.
منبع: