بخش هوافضایی شرکت آمریکایی جنرال الکتریک، از عرضه پانصدمین دستگاه تولیدی موتور توربوفن پاسپورت در نیمه دوم اکتبر خبر میدهد. این نقطه عطف، هفت سال پس از ورود نخستین نمونههای عملیاتی موتور پاسپورت به بازار رخ میدهد. جنرال الکتریک این موتور توربوفن را برای تامین نیروی پیشران جتهای تجاری گلوبال7500 و 8000 محصول بمباردیه تولید و عرضه میکند.
این شرکت مدعی است پاسپورت با نیروی پیشران 19 هزار پاوند بهطور متوسط 2 تا 3 درصد سوخت کمتر نسبت به موتورهای همرده خود مصرف میکند. بخش هوافضایی این شرکت با همکاری شرکتIHI Aerospace و شرکت فرانسوی سافران موتور پاسپورت را توسعه دادهاست. این موتور از ابتدا بر روی جت تجاری گلوبال7500 با برد 14 هزار کیلومتر نصب شد. این هواپیما در سال 2018 به خدمت عملیاتی پیوست.
آغاز نصب موتور پاسپورت جنرال الکتریک بر روی جت گلوبال 8000 بمباردیه
با تکمیل فرآیند صدور گواهینامه صلاحیت پروازی از تابستان سال جاری، نصب آن بر روی جت تجاری جدید دوربردتر بمباردیه موسوم به گلوبال8000 آغاز شدهاست. ناوگان عملیاتی موتور پاسپورت تاکنون 600 هزار ساعت در قالب 200 هزار سیکل پروازی را به ثبت رساندهاست. بمباردیه قصد دارد خط تولید جت تجاری گلوبال7500 را متوقف کرده و از این پس به جای آن گلوبال8000 با برد نزدیک به 15 هزار کیلومتر را تولید و عرضه کند.
جنرال الکتریک موتور پاسپورت را در تاسیسات خود در لافایت ایالت ایندیانا مونتاژ میکند. در همین محل مونتاژ موتور توربوفن روزآمد لیپ نیز انجام میشود. در عین حال، مدیرعامل بمباردیه در ماه می سال جاری از تاثیر منفی تاخیر در عرضه موتور بر روند تحویلدهی هواپیماهای این شرکت به مشتریان سخن گفت. اگرچه این مقام اجرایی ارشد دقیقا اعلام نکرد منظورش کدام سازنده است، اما ذکر این نکته ضرورت دارد که موتورهای ساخت جنرال الکتریک، هانیول و رولزرویس بر روی هواپیماهای بمباردیه نصب میشوند.
منبع:
