بخش هوافضایی شرکت آمریکایی جنرال الکتریک اعلام کرد بهعنوان بخشی از برنامه جامع آمادهسازی هواپیمای بوئینگ9-777 برای بازگشت به خدمت عملیاتی در خاورمیانه قصد دارد بستر تست پرنده خود را به این منطقه اعزام کند.
انتظار میرود بوئینگ400-747 جنرال الکتریک که بهعنوان بستر تست پرنده موتورها استفاده میشود، تا اوایل سال 2026، برای آزمایش پروازی و ارزیابی موتور GE9X به دوبی منتقل شود. قرار است این بستر تست پرنده چندین هفته را صرف ارزیابی عملکرد و کارایی موتورهای توربوفن سنگین GE9X در شرایط محیطی خاورمیانه بکند.
صحهگذاری آزمایش گردوغبار با بستر تست پرنده
در بخشی از این برنامه، نتایج آزمایشهای تاثیر گردوغبار بر روی موتور که پیش از این در سلول تست باز جنرال الکتریک در ایالت اوهایو انجام شده بود، از طریق انجام آزمایشهای پروازی صحهگذاری میشود. جنرال الکتریک به ندرت این بستر تست پرنده ارزشمند خود را در خارج از آسمان ایالات متحده به پرواز در میآورد. از این رو، اجرای یک برنامه چند هفتهای آزمایش و ارزیابی در خاورمیانه و استقرار آن در دوبی، اتفاقی منحصر به فرد قلمداد میشود. موتور GE9X زیر بال چپ و در موقعیتی نزدیک به بدنه این جامبوجت جنرال الکتریک نصب میشود.
جنرال الکتریک نخستین بار آزمایش نفوذ گردوغبار به موتور GE9X را در سال 2022 در قالب 1600 سیکل انجام داد. همچنین در آزمایشهای تکمیلی انجامشده در سلول تست باز پیبلز در ایالت اوهایو، از ذراتی استفاده شد که گردوغبار موجود در منطقه خاورمیانه را شبیهسازی میکرد.
همین آزمایش با استفاده از ذرات مذکور بر روی موتور توربوفن روزآمد Leap-1 محصول شرکت CFM اینترنشنال نیز انجام شدهاست. انجام آزمایش تاثیر گردوغبار بر روی قطعات موتور برای GE9X با قطر دهانه فن 3،4 متر، چالشهای خود را دارد. در عین حال، بخش هوافضایی جنرال الکتریک قصد دارد آزمایش تداوم پروازی هواپیمای بی777-9 مجهز به موتور GE9X در شرایط روشنبودن یک موتور موسوم به ایتاپس را با استفاده از این بستر پرنده انجام دهد.
بستر تست پرنده جنرال الکتریک و بازار خاورمیانه
انتظار میرود مراحل نهایی این آزمایش و کسب مجوزهای صلاحیت پروازی از اداره هوانوردی فدرال آمریکا FAA در این زمینه، تا اوایل سال 2026 انجام شود. علاوه بر این، جنرال الکتریک پره توربین پرفشار جدید را برای موتور GEnx-1B توسعه داده و قصد دارد آزمایش تاثیر گردوغبار بر روی آن را نیز انجام دهد. این موتور نیروی پیشران هواپیماهای بوئینگ787 دریملاینر را تامین میکند.
بازار پررونق صنعت هوانوردی در خاورمیانه، توجه بازیگران اصلی این حوزه را به خود جلب کردهاست. در عین حال، محیط سخت عملیاتی بیابانی در این منطقه موجب شده تابآوری و کارایی موتور در شرایط نشست و برخاست با وجود ذرات گردوغبار، از اهمیت بیشتری برای توسعهدهندگان موتورهای هوایی برخوردار شود.
منبع: