شرکت پرتاندویتنی، از دریافت تاییدیه آژانس ایمنی هوانوردی اتحادیه اروپا موسوم به یاسا، برای تغییر ریتینگ نیروی پیشران موتور توربوفن دندهای PW1100G خبر میدهد. بر اساس این چراغ سبز اروپا، کاربران خانواده جت مسافربری ایرباس A320neo مجهز به موتور توربوفن دندهای PW1100G میتوانند مانور اوجگیری را با نیروی پیشران کمتری انجام دهند.
این موضوع توسط ایرباس در قالب یک سرویس بولتن جدید متمرکز بر تغییرات نرمافزاری مرتبط با تاییدیه جدید یاسا، به کاربران اطلاعرسانی خواهد شد. این رویه برای موتورهای PW1100G با ریتینگ 27 هزار و 33 هزار پاوند قابلاعمال است. این میزان کاهش، به پایینآمدن دمای عملیاتی موتور کمک میکند و در نتیجه، عمر عملیاتی قطعات بخش داغ افزایش مییابد.
ارتقا موتور توربوفن دندهای و چراغ سبز اروپا
انتظار میرود با اعمال این تغییرات، زمان عملیاتی موتور بین 5 تا 20 درصد افزایش یابد. تفاوت در این بازه زمانی بستگی به شرایط موتور دارد و طبیعتا، بین موتورهای نو و موتورهای بازسازیشده متفاوت خواهد بود. ارتقا اصلی شامل بروزرسانی نرمافزار سامانه کنترل خودمختار موتور موسوم به فدک است که عملا تاثیر خود را بر عمر قطعات بخش داغ میگذارد.
علاوهبراین، یک بسته ارتقا موسوم به HS+ توسط پرتاندویتنی معرفی شده که عملا در نمونههای روزآمد موتور توربوفن دندهای موسوم به Advantage نیز اعمال شده و با اعمال این تغییرات نرمافزاری، تاثیرات مثبت بر افزایش عمر قطعات داغ مضاعف خواهد شد. چراغ سبز اروپا از یک طرف و تاییدیه اداره هوانوردی فدرال آمریکا FAA از طرف دیگر، موجب شده نگرانیهای پرتاندویتنی برای پشتیبانی از ناوگان عملیاتی موتورهای توربوفن دندهای PW1100G که در چند سال اخیر به مشکلی جدی تبدیل شده بود، کاهش یابد.
شنیدن این خبر برای هند بهعنوان یکی از بزرگترین کاربران این موتور نیز بسیار خوشحالکننده بودهاست. آزمایشهای پروازی بر روی بسته ارتقا HS+ کماکان ادامه دارد و شرکت پرتاندویتنی در این پروژه از بستر تست پرنده خود استفاده میکند. این بستر تست پرنده یک فروند بوئینگ 747SP است. انتظار میرود پس از تکمیل برنامههای آزمایش پروازی و دریافت مجوزهای لازم، نصب این بسته ارتقا از سال 2026 در مراکز تعمیر، نگهداری و بازسازی پرتاندویتنی در نقاط مختلف جهان آغاز شود.
منبع: