اداره هوانوردی فدرال آمریکا FAA، قصد دارد با صدور امریه صلاحیت پروازی، کاربران موتور توربوفن V2500 را مجبور به تعویض پره‌های متحرک طبقه سوم کمپرسور پرفشار نماید. کنسرسیوم بین‌المللی IAE، تولیدکننده موتور هوایی V2500 است. علت صدور این امریه صلاحیت پروازی، فائق‌آمدن بر مشکلات متعدد گزارش‌شده توسط کاربران مربوط به صدمات سازه‌ای و عمر عملیاتی این قطعه اعلام شده‌است.

براین‌اساس، از کاربران این موتور خواسته‌ شده تا ست کامل پره متحرک طبقه سوم کمپرسور پرفشار موتورهای خود را در اولین شاپ‌ ویزیت برنامه‌ریزی‌شده با نمونه‌های جدید جایگزین کنند. موتورهای خانواده V2500 نصب‌شده بر روی هواپیمای ایرباس A320ceo و امبرائر KC-390 مشمول این امریه هستند.

نقص فنی دردسرساز پره کمپرسور موتور V2500 

پوشش‌دهی بخش شراود در نمونه‌های جدید بهبود یافته‌ تا ریسک شکست سازه‌ای در این قطعه کاهش یابد. گزارش‌های متعدد کاربران نشان می‌دهد که نقص در سازه این پره، موجب بروز آتش‌سوزی در موتور، خاموش‌شدن موتور در حین پرواز، لغو عملیات برخاست و همچنین نیاز به جداکردن موتور از بال هواپیما و ارسال آن به مراکز تعمیر و نگهداری قبل از موعد مقرر شده‌است.

انتظار می‌رود امریه‌ای که FAA قصد صدور آن را دارد 1500 موتور نصب‌شده بر روی هواپیماهای ثبت‌شده در خاک آمریکا را تحت تاثیر قرار دهد. این آمار بخش عمده‌ای ناوگان عملیاتی موتورهای V2500-5 را شامل می‌شود. این درحالی است که ناوگان عملیاتی جهانی این موتور، شامل 5540 دستگاه می‌شود.

هزینه تعویض پره کمپرسور موتور V2500 با نمونه جدید 

برآورد اداره‌های هوانوردی فدرال آمریکا نشان می‌دهد برای تعویض یک ست کامل از پره‌های متحرک طبقه سوم کمپرسور پرفشار موتور V2500 شامل 31 قطعه، به بودجه‌ای حدود 30 هزار دلار نیاز خواهد بود. شرکت پرت‌اندویتنی مالک 61 درصد از سهام کنسرسیوم بین‌المللی IAE است.

وجود مشکلات سازه‌ای در پره‌های موتور V2500 سابقه طولانی دارد و پیش‌ازاین در سال 2005، نیز نمونه‌ ارتقایافته از این پره‌ها تولید و عرضه شده ‌‎بود.

منبع:

 aviationweek

 

Sending
امتیاز کاربران
0 (0 votes)
در باره ی نویسنده

aylar

یک پاسخ بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *