شرکت ساتورن وابسته به اتحادیه موتورسازان روسیه UEC، از توسعه یک فناوری جدید برای بکارگیری الیاف کربن روسی برای ساخت قطعات پوششی کمپرسور موتور توربوفن بومی PD-8 خبر می‌‎دهد. استفاده از این قطعات سبک و مقاوم ضمن کاهش وزن این موتور توربوفن بومی روسی، مصرف سوخت آن را کاهش داده و از هزینه‌های تعمیر و نگهداری آن می‌کاهد. متخصصان شرکت ساتورن، این فناوری را بر اساس الیاف کربن تقویت‌شده روسی موسوم به VKU-65 توسعه داده‌اند. این ماده مرکب از ترکیب پلی‌اِتر اِترکتون و الیاف کربن در یکی از موسسه‌های تحقیقاتی موسسه مواد هوانوردی روسیه موسوم به ویام تولید می‌شود.

مواد مرکب جدید روسی برای موتورهای هوایی

از این مواد مرکب برای ساخت قطعات پوششی داخلی بخش کمپرسور موتورهای هوایی استفاده می‌شود. برای ساخت این قطعات داخلی موتور، از روش شکل‌دهی حرارتی استفاده می‌شود که شامل قراردادن مواد اولیه در کوره فروسرخ و حرارت‌دهی به آن تا دمای ذوب بایندر است. ورق حاصل از این فرآیند با استفاده از دستگاه پرس به شکل دلخواه درمی‌آید. بکارگیری این روش ساخت دقیق قطعات با ضخامت یکنواخت را تسهیل می‌کند. بنابر اعلام شرکت ساتورن، دو مجموعه پیش‌تولیدی از این قطعات برای نصب بر روی موتورهای تولیدی PD-8 بکارگرفته می‌شوند.

همچنین این شرکت موتورساز روسی، از نصب یک تجهیز جدید روسی با قابلیت برش لیزری دقیق قطعات موتور خبر می‌دهد. در عین ‌حال، روش معرفی‌شده توسط ساتورن با همکاری موسسه ویام برای استفاده از مواد مرکب روسی در ساخت پوشش داخلی کمپرسور موتور PD-8، جایزه معتبر تولید صنعتی فناورانه امسال روسیه را از آن خود کرده‌است.

منبع:

uecrus

Sending
امتیاز کاربران
0 (0 votes)
در باره ی نویسنده

aylar

یک پاسخ بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *