بنابر گزارش رسانه‌های محلی رومانی، نیروگاه سیکل ترکیبی گازسوز برازی، در روزهای پایانی هفته نخست ماه دسامبر، به چرخه بهره‌برداری کامل عملیاتی بازگشته‌است. بهره‌برداری از این نیروگاه 860 مگاواتی، بر عهده بزرگترین شرکت نفت‌وگازی رومانی موسوم به OMV است. طی چند هفته اخیر، به علت بروز مشکلات فنی در نیروگاه و چالش تامین آب در منطقه، این نیروگاه با ظرفیت کاهش‌یافته معادل 300 مگاوات عملیاتی بود. مشکلات مربوط به تامین آب در مناطق اطراف نیروگاه برازی، علاوه بر ایجاد دردسر برای واحدهای صنعتی، آب آشامیدنی بیش از 100 هزار خانوار را قطع کرده بود.

این نیروگاه در سال 2012 با بودجه‌ای معادل 530 میلیون یورو راه‌اندازی شد. نیروگاه سیکل ترکیبی گازسوز برازی نزدیک به ده درصد برق رومانی را تولید می‌کند. نیروگاه برازی به دو واحد توربین گاز کلاس اف آلمانی هرکدام با ظرفیت 290 مگاوات، دو واحد بویلر و یک واحد توربین بخار با ظرفیت 310 مگاوات مجهز است.

توربین گاز کلاس اف گزینه محبوب برای نیروگاه‌های اروپایی 

توربین‌های گاز نصب‌شده در این نیروگاه، از نوع SGT5-4000F محصول شرکت زیمنس انرژی آلمان هستند. توربین بخار نصب‌شده در این نیروگاه نیز، از نوع SST5-5000 محصول شرکت آلمانی زیمنس انرژی است. تا دو سال پیش، بالغ بر 115 واحد توربین گاز کلاس اف SGT5-4000F محصول زیمنس انرژی در خاک اروپا نصب و راه‌اندازی شده‌است. مجموع توان تولیدی این ماشین‌های دوار، به 31 گیگاوات می‌رسد.

برآوردها نشان می‌دهد بالغ بر 450 واحد از این خانواده از توربین گاز کلاس اف شامل نمونه‌های SGT5-4000F و V94.3A تولید و عرضه شده‌است. نخستین واحد تولیدی از توربین گاز کلاس اف SGT5-4000F با توان 240 مگاوات در سال 1996 به مشتری تحویل داده شد. بالغ بر 40 کشور مختلف جهان در زمره کاربران این توربین گاز کلاس اف آلمانی قرار دارند. توربین گاز 7F محصول شرکت جنرال الکتریک و توربین گاز M701-F محصول شرکت ژاپنی میتسوبیشی، از رقیبان اصلی توربین گاز کلاس اف SGT5-4000F به شمار می‌رود.

منبع:

seenews

Sending
امتیاز کاربران
5 (1 vote)
در باره ی نویسنده

aylar

یک پاسخ بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *