فرود اضطراری هواپیمای بوئینگ 767 در فرودگاه مادرید

یک فروند جت مسافربری بوئینگ بی767-300 متعلق به شرکت دلتا ایرلاینز، در نخستین روز سال 2022، مجبور به فرود اضطراری شد. فرود اضطراری هواپیمای بوئینگ 767 به علت بروز نقص فنی موتور صورت گرفت و هواپیما مجبور به بازگشت به فرودگاه بین‌المللی بارجاس در مادرید پایتخت اسپانیا شد. این هواپیمای آمریکایی مجهز به دو دستگاه موتور توربوفن سی‌اف6، در ارتفاع 14 هزار پایی در حال اوج‌گیری بود که این حادثه برای آن رخ داد.

خدمه پروازی این هواپیمای 23 ساله آمریکایی پس از بروز این حادثه، فرآیند اوج‌گیری آن را متوقف کرده و با هماهنگی برج مراقبت فرودگاه مادرید درخواست فرود اضطراری کردند. پیش از نشستن در باند فرودگاه مادرید، این هواپیما به مدت 20 دقیقه برای سوزاندن سوخت موجود در مخازن بر فراز این شهر پرواز کرد. پرواز شماره 127دلتا ایرلاینز بصورت برنامه‌ای بین مادرید و نیویورک انجام می‌شود و مدت زمان آن بین 7 ساعت و نیم تا 8 ساعت متغیر است.

در این رویداد که در نخسین روز سال 2022 رخ داد، هواپیما 23 دقیقه پس از برخاستن مجددا در باند فرودگاه مبدا به زمین نشست. بر اساس برنامه پروازی، هواپیمای 767 دلتا ایرلاینز پس از برخاستن به سمت شمال پرواز می‌کرد که با بروز نقص فنی برای موتور سی‌اف‌6، مجبور به تغییر مسیر پروازی و بازگشت به سمت جنوب و فرود اضطراری در فرودگاه مبدا شد.

ببینید: موتورهای نصب‌شده بر روی هواپیماهای مسافربری بوئینگ [فیلم]

فرود اضطراری بوئینگ در فروگاه مادرید

حوادث دیگر و چند فرود اضطراری هواپیمای بوئینگ 767

این هواپیمای بوئینگ767-300 از نوامبر 1998 وارد خدمت شد و بطور اختصاصی در ناوگان عملیاتی دلتا ایرلاینز قرار داشته‌است. هم‌اکنون، ناوگان هواپیماهای بی767-300 دلتا ایرلاینز شامل 40 فروند جت مسافربری است. این هواپیما در دوره 23 ساله پرواز‌های عملیاتی خود، سه حادثه قابل‌توجه داشته که تنها فرود اضطراری هواپیمای بوئینگ 767 در فرودگاه مادرید مربوط به نقص فنی در موتور ثبت شده‌است.

حادثه در پرواز آتلانتا به زوریخ

در سال 2009، در یکی از پرواز‌های این هواپیما از آتلانتا به زوریخ، درحالیکه هواپیما برفراز استان نُوا اِسکوشیا کانادا پرواز می‌کرد، بروز اشکال در مخازن اکسیژن هواپیما اختلالی در پرواز بوجود آورد و هواپیما مجبور به فرود اضطراری در فرودگاه جان ‌اف‌ کندی نیویورک شد.

حادثه بر فراز فرودگاه شیپل هلند

تنها چند هفته بعد از حادثه مذکور، این هواپیمای دلتا ایرلاینز در پروازی به مبدا فرودگاه شِرِمیتوا مسکو و به مقصد فرودگاه جان اف کندی نیویورک، برفراز آسمان هلند دچار مشکل شد و با بررسی کارشناسان در فرودگاه شیپُل مشخص شد که بروز اشکال در یکی از دو موتور سی‌اف6 علت حادثه بوده‌است.

حادثه ترکیدگی تایر

در آخرین حادثه پیش از حادثه روز اول ژانویه 2022، این هواپیمای بی767 دلتا ایرلاینز در سپتامبر 2012 در حال برخاستن از فرودگاه سائوپائولو در برزیل، به علت ترکیدن یکی از تایرها و برخورد آن با بالک‌ها مجبور به فرود اضطراری در فرودگاه مبدا شد و برای این کار بخشی از سوخت خود را نیز به بیرون مخزن پاشید.

ببینید: تصاویر بازسازی شده از حادثه مرگبار سقوط هواپیمای بوئینگ ۷۶۷ [فیلم]

کارنامه بی767-300 دلتا ایرلاینز

تا پایان اکتبر 2021، این هواپیما در قالب 19625 سیکل پروازی بالغ بر 88573 ساعت پرواز عملیاتی را به ثبت رسانده‌است. اغلب هواپیماهای بی767 ناوگان عملیاتی دلتا ایرلاینز، در اوایل دهه 1990 تولید و عرضه شده‌اند و در زمان تحویل به این شرکت هواپیمایی همگی به دو دستگاه موتور توربوفن سی‌اف6-80ای مجهز بودند.

بوئینگ767-300

دلتا ایرلاینز در اواخر دهه 1990، ده فروند نمونه جدیدتر هواپیمای بی767-300 با برد افزایش‌یافته موسوم به نمونه ئی‌آر را دریافت کرد که این هواپیماها به موتورهای سی‌اف6-80سی2 مجهز بودند. شرکت جنرال الکتریک از سال 1971، تولید و عرضه موتورهای توربوفن سی‌اف6 را آغاز کرده‌است.

بخوانید: تاریخچه و روند تکامل CF6-80C2

این موتور توربوفن بر روی بیش از 10 خانواده از انواع هواپیماها نصب و راه‌اندازی شده‌ و یکی از باسابقه‌ترین موتورها در صنعت حمل و نقل هوایی تجاری جهان بشمار می‌رود. بنابر ادعای جنرال الکتریک، نمونه‌‌‌های مختلف خانواده موتورهای سی‌اف6 این شرکت، تاکنون بالغ بر 760 میلیون ساعت پروازی را به ثبت رسانده‌اند.

منبع:

simpleflying

Sending
امتیاز کاربران
0 (0 votes)
در باره ی نویسنده

مدیریت

یک پاسخ بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *