توربین فشار متوسط برای موتور اولترافن
رولزرویس نمونه اثباتگر فناوری موتور اولترافن را بعنوان مبنایی برای توسعه نسل آینده موتورهای توربوفن با هدف تحقق افزایش ۲۵ درصدی بهرهوری نسبت به نمونههای اولیه خانواده ترنت توسعه میدهد. شرکت ITP Aero، ساخت اولین توربین فشار متوسط برای موتور اولترافن را به پایان رساند. این بخش از توربین در تاسیسات شرکت ITP در مادرید پایتخت اسپانیا ساخته شد و طی چند هفته آینده جهت مونتاژ نهایی به رولزرویس تحویل داده میشود. مونتاژ نهایی موتور اولترافن در تاسیسات رولز رویس در دربی انگستان صورت میگیرد. پس از تکمیل یکپارچهسازی قطعات مختلف بر روی نمونه اثباتگر فناوری اولترافن، این موتور به سلول تست روزآمد جدید رولز رویس موسوم به Testbed80 در دربی منتقل میشود تا آزمایشهای صحهگذاری طراحی و ارزیابی عملکردی بر روی آن انجام شود. این موتور برای استفاده از ترکیب ۱۰۰ درصدی سوخت پایدار هوانوردی (SAF) طراحی شدهاست.
موتور اولترافن که انتظار میرود بهرهوری آن ۲۵ درصد بیشتر از موتور ترنت ۷۰۰ باشد، موردتوجه ویژه مدیران ارشد رولز رویس قرار دارد و شبکه تامینکنندگان و همکاران رولزرویس در این پروژه همچون ITP Aero، چشم امید بسیاری به موفقیت این پروژه بستهاند. ساختار اولترافن بسیار ماژولار و مقیاسپذیر است و نمونههای مختلف در خانواده آن قابلیت نصب بر روی هواپیماهای مسافربری باریکپیکر و پهنپیکر را دارند. در ساخت قطعات این موتور، از مواد مرکب استفاده بسیار شده و شرکت ITP Aero ادعا دارد که قدرتمندترین گیربکس موتورهای هوایی دنیا را برای نصب بر روی این موتور طراحی کردهاست. اولترافن رکورددار قطر فن در میان موتورهای هوایی جهان است و قطر دهانه فن آن به ۱۴۰ اینچ، معادل ۳,۵۶ متر میرسد.
منبع: