هواپیمای دش ۸ مجهز به موتور الکتریکی
پس از اولین پرواز هواپیمای دی هاویلند کانادا دش ۸ متعلق به شرکت یونیورسال هیدروژن، نقطه عطف قابلتوجهی در هوانوردی پاک به دست آمدهاست. این هواپیما به موتور الکتریکی مجهز بود و از سوخت هیدروژنی بهره میگیرد. علاوه بر آن، هواپیمای مذکور حاوی بزرگترین پیل سوختی هیدروژنی جهان است که تا به حال نیروی موردنیاز یک هواپیما را تامین میکند. هواپیمای دش 8، یک پرواز 15 دقیقهای را با یکی از دو موتور هیدروژنی خود به پایان رساند.
پرواز دش 8 با پیل سوختی هیدروژنی
عملیات برخاست هواپیمای دش 8 کیو300 با نام مستعار Lightning McClean، در ساعت 08:41 صبح روز پنجشنبه به وقت محلی، از فرودگاه بینالمللی گرانت کانتی واشنگتن انجام شد و در طول پرواز 15 دقیقهای به ارتفاع 3500 پا از سطح دریا رسید. نیروی این پیشران الکتریکی با نام ماگنی650 که از سامانه پیل سوختی هیدروژنی تغییریافته پلاگ پاور تامین میشود، توسط شرکت پیشرانه الکتریکی magniX توسعه یافتهاست.
شرکت یونیورسال هیدروژن، ماه گذشته گواهینامه صلاحیت پروازی ویژهای را از اداره هوانوردی فدرال آمریکا FAA دریافت کرد که چراغ سبزی برای دریافت مجوز پرواز آزمایشی بود. در طول این پرواز آزمایشی، خلبان دریچه گاز موتور توربوپراپ هواپیما را کاهش داد و آن را قادر ساخت که عمدتا از طریق نیروی تولیدشده توسط سوخت هیدروژن پرواز کند. بنابر اعلام خلبان، این هواپیما بدون مشکل پرواز کرد و صدا و ارتعاشات سیستم انتقال قدرت پیل سوختی به طور قابلتوجهی کمتر از موتورهای توربینی معمولی است.
بزرگترین پیل سوختی هیدروژنی هواپیما در جهان
این هواپیما به همراه دو خلبان و یک مهندس پرواز، دو مخزن بزرگ هیدروژن حاوی 30 کیلوگرم سوخت را حمل میکرد که پیل سوختی آن تا 800 کیلووات نیرو تولید میکند. شرکت magniX، واحد پیشرانه الکتریکی ماگنی650 خود را بهعنوان الکترون آگنوستیک معرفی میکند که به آن امکان میدهد با هر منبع الکتریکی تغذیه شود و در گذشته برای تامین انرژی هواپیماهای کوچکتر، از جمله هواپیمای دارای 9 سرنشین و تمام الکتریکی آلیس Eviation استفاده شدهاست.
بنابر اعلام magniX، پیلهای سوختی هیدروژنی گام بعدی مهمی در عصر الکتریکی هوانوردی است که این شرکت را قادر میسازد تا برای الکتریکی کردن هواپیماهای بزرگتر قدم بردارند و به بردهای طولانیتر دست یابند.
کار مهندسی حیاتی توسط شرکت AeroTEC مستقر در سیاتل انجام شد که به تحقق این پروژه در کمتر از 12 ماه کمک کرد. این پروژه از جمله شامل طراحی ناسل تغییریافته حاوی پیل سوختی هیدروژنی است.
پشتیبانی کامل
بسیاری از بازیگران کلیدی صنعت هوانوردی، از جمله ایرباس، بخش هوانوردی جنرال الکتریک، خطوط هوایی آمریکایی و جتبلو از یونیورسال هیدروژن حمایت میکنند. علاوه بر این، نمایندگان کانکت ایرلاینز که سفارش 75 فروند ATR 72-600 تبدیلشده و 25 فروند دیگر را داده بودند، نیز از این پروژه پشتیبانی کردند. شرکت یونیورسال اکنون تقریبا 250 سفارش تبدیل را از 16 گزینه برای مشتریان به ارزش حدود 1 میلیارد دلار جذب کردهاست.
پرواز آزمایشی این هفته، اولین پرواز از یک برنامه آزمایشی دو ساله مورد انتظار است که در ابتدا هواپیماهای منطقهای هیدروژنی از جمله ATR 72 را در سال 2025 وارد خدمت عملیاتی میکند. برنامههای شرکت یونیورسال هیدروژن برای آینده بسیار جاهطلبانهتر است و این شرکت در آیندهای قابل پیشبینی به دنبال پیدا کردن جانشین برای هواپیماهای باریکپیکر محبوبی مانند ایرباس A320 و بوئینگ 737 است.
بنابر اعلام یکی از بنیانگذاران و مدیرعامل یونیورسال هیدروژن، بیش از نیمی از انتشار دیاکسیدکربن هوانوردی امروز از خانواده هواپیماهای A320 و بوئینگ 737 است. ساخت هواپیماهای هیدروژنی جانشین آنها یک فرصت طلایی و شاید تنها فرصت برای هوانوردی است که بدون نیاز به کاهش حجم ترافیک هوانوردی بتوان به اهداف توافقنامه پاریس نزدیک شد.
منبع:
