عمر عملیاتی موتورهای ترنت 7000
انتظار میرود پکیج افزایش عمر عملیاتی که بر روی موتورهای ترنت 7000 اجرا شده، باعث بهبود عملکرد آنها شود. مطابق پیشبینی رولزرویس و ایرباس، مشتریان ایرباس A330neo مجهز به این موتورها در مقایسه با هواپیماهای قبلی، از قابلیتهای بسیار بالاتری برخوردار میشوند.
ترنت 7000 محصول رولزرویس از زمانی که در سال 2019 وارد خدمت تجاری شد، یک میلیون ساعت پروازی را پشت سر گذاشتهاست. بهعنوان بخشی از برنامه بهبود مستمر محصولات، تیم مهندسی رولزرویس، از زمان عرضه ترنت 7000 در سال 2019، تغییرات مختلفی در موتور مذکور ایجاد کردهاست.
ترنت 7000 محصول شرکت رولزرویس یک موتور توربوفن با نسبت گذردهی بالا است که بطور انحصاری نیروی پیشران جت مسافربری ایرباس A330neo را تامین میکند. نسبت گذردهی این موتور 10 است که دو برابر ترنت 700 نصبشده بر روی ایرباس A330ceo است. این موتور نیروی پیشران 68 هزار تا 72 هزار پاوند را فراهم میکند.
ببینید: “نصب موتور ترنت ۷۰۰۰ بر روی ایرباس ای۳۳۰نئو “
بنابر ادعای رولزرویس، مصرف سوخت ترنت 7000 تا 14 درصد نسبت به نمونههای مشابه خود کمتر است. علاوه بر این، با دو برابر نسبت گذردهی، موتور 50 درصد نویز کمتری نسبت به ترنت 700 تولید میکند. اولین پرواز این موتور در اکتبر 2017 با هواپیمای A330neo انجام شد. بعلاوه، اولین بار در نوامبر 2018، برای خدمت عملیاتی تحویل دادهشد. موتور مذکور، گواهینامه ایتاپس 330 دقیقه را نیز دریافت کردهاست.
رولزرویس طراحی ترنت 700 را بطور قابلتوجهی بهبود بخشید تا محصول بسیار کارآمدتری را برای نصب بر روی ایرباس نئو A330 ارائه دهد. بنابر اعلام رولزرویس، ترنت 7000 بطور ویژه برای نصب بر روی ایرباس A330neo ساخته شدهاست. در ساخت این موتور، تجربه طراحی ترنت 700 بکار رفته و آن را با فناوری موتور ترنت XWB، کارآمدترین موتور در جهان، ترکیب کردهاند. موتور ترنت 7000 سطوحی از قابلیت اطمینان و در دسترس بودن را ارائه کرده، به این معنی که هواپیماهای بیشتری برای مشتریان خطوط هوایی فراهم میشود.
ببینید: “خانواده موتورهای ترنت در یک نگاه“
پکیج جدید افزایش دوام شرکت رولزرویس، قابلیت اطمینان موتور و در نتیجه عمر عملیاتی آن را افزایش میدهد. این پکیج در اوت 2022، گواهینامه صلاحیت پروازی دریافت کرد و از آن زمان، در حال تولید انبوه است. شرکت هواپیمایی کویت، در حال حاضر از ترنت 7000 با پکیج جدید نصبشده استفاده میکند. موتورهایی که پیش از معرفی این پکیج عرضه شدهاند، این فرصت را خواهند داشت که در اولین برنامه تعمیر و بازسازی کامل برنامهریزیشده خود، پکیج افزایش دوام را دریافت کنند.
یک پره توربین پرفشار جدید بهعنوان بخشی از پکیج معرفی شدهاست. طراحی کارآمد و استفاده از مواد پیشرفته بر روی پرههای توربین پرفشار، مقاومت در برابر حرارت و دوام بیشتر این پرهها را تضمین میکند. علاوه بر این، سیستم خنککاری بهبودیافته برای پرههای توربین پرفشار، نه تنها کارآیی موتور را بهبود بخشیده، بلکه عمر پره را نیز دو برابر میکند. افزایش عمر پره به معنای زمان عملیاتی بیشتری برای ترنت 7000 است.
بخوانید: “رضایت رولزرویس از تولید موتورهای ترنت ۷۰۰۰“
رولزرویس آزمایشهای دقیقی را روی پره توربین پرفشار جدید و موتور انجام داد. یک برنامه آزمایشی جامع، شامل آزمایشهای زمینی و پروازی انجام شد که در این آزمایشها، معیارها بسیار فراتر از الزامات گواهینامه به ویژه برای پره توربین پرفشار جدید بودند.
الزامات آزمایش خستگی بهگونهای تدوین و اعمال شد که کارکرد مطمئن و پایدار موتور برای 4 هزار ساعت پروازی یا معادل پنج سال بهرهبرداری عملیاتی مستمر تضمین شود. این آزمایشها برای اطمینان از موثربودن پکیج افزایش دوام، هم در حین کار و هم در کل چرخه عمر موتور صورت گرفتند.
منبع:

