در اواخر دهه 1960 میلادی، شرکت کوزنتسف بر اساس موتور هوایی اِنکی-12، دو توربین گاز صنعتی با نامهای اِنکی-12اِستی و اِنکی 16- اِستی هر کدام به ترتیب با توان خروجی 6.3 مگاوات و 16 مگاوات را تولید و عرضه کرد. ماشین اِنکی-12اِستی، اولین توربین گاز صنعتی شوروی به شمار میرود که از روی یک موتور هوایی مشتق شدهاست. بیش از 1.3 واحدهای پمپاژ خطوط انتقال گاز در روسیه و کشورهای استقلالیافته از شوروی سابق به ماشینهای خانواده اِنکی مجهز میباشند.
سبد محصولات کوزنتسف در این حوزه شامل توربینهای گاز کوچک با توان خروجی 6.3 تا 25 مگاوات است که عمدتاً در صنایع نفت و گاز در خاک روسیه، ترکمنستان، ازبکستان و قزاقستان به کار رفتهاند. شرکت کوزنتسف در حال حاضر، بخشی از اتحادیه موتورسازان روسیه یوسیئی میباشد که خود وابسته به هلدینگ بزرگ روستک است. توربین ماشین اِنکی-12 از 4 طبقه تشکیل شده که سه طبقه آن کمپرسور را میچرخانند و طبقه چهارم به صورت یک توربین آزاد، یک شفت مستقل را به حرکت در میآورد.
در مجموع تا سال 2018، بیش از 2 هزار واحد از ماشینهای صنعتی خانواده اِنکی توسط کوزنتسف تولید و عرضه شد. در سال 1996، شرکت کوزنتسف بنابر درخواست گازپروم، دو نمونه ارتقاءیافته از ماشینهای خود را توسعه داد. بر این اساس، توربین گاز اِنکی36-اِستی با ظرفیت 25 مگاوات و بهرهوری 36 درصد و ماشین اِنکی38اِستی با ظرفیت 16 مگاوات و بهرهوری 38 درصد به گاز پروم تحویل داده شد. توربینهای گاز خانواده اِنکی در حال حاضر در بیش از 720 ایستگاه پمپاژ انتقال گاز متعلق به شرکت گاز پروم عملیاتی میباشند.
در سال 2006 بنابر درخواست راهآهن کشور روسیه شرکت کوزنتسف نمونهای از توربین گاز اِنکی را به عنوان موتور محرک لوکوموتیو به بازار معرفی کرد. این موتور کارآمد با توان 8 هزار و 300 کیلو وات میتواند لوکوموتیو حامل خود را تا سرعت 100 کیلومتر بر ساعت شتاب دهد.
منبع:
*مرور کارنامه شرکت کوزنتسف در حوزه توربین گاز
*اولین توربینهای گاز صنعتی کوچک روسیه مبتنی بر موتور هوایی


