موتور CFM56

شرکت CFM اینترنشنال، در حالی پنجاهمین سال تولد خود را جشن می‌گیرد که موتور توربوفن CFM56 محصول این شرکت، کماکان بر صنعت هوانوردی غیرنظامی جهان سیطره کامل دارد. بر اساس داده‌های عملیاتی هوانوردی غیرنظامی جهان، در تابستان سال 2024، خانواده موتورهای CFM56 نیروی پیشران 55 درصد از پروازهای هواپیماهای جت مسافربری باریک‌پیکر جهان را به خود اختصاص داده‌اند. همچنین سهم این موتورها در تامین نیروی ‌پیشران تمام پروازهای تجاری جهان به 38 درصد می‌رسد.

در حال حاضر موتور CFM56-7، پرمصرف‌ترین عضو خانواده موتورهای توربوفن CFM56 است. این موتور نیروی پیشران خانواده جت مسافربری بوئینگ B737-NG را تامین می‌کند. در حالی که ناوگان عملیاتی هواپیماهای بوئینگ B737-NG نسبت به سال 2019 دستکم 500 فروند کوچک‌تر شده‌، اما کماکان موتورهای CFM56-7 نیروی پیشران 750 هزار پرواز در ماه را تامین می‌کنند.

ببینید: “ناوگان موتور توربوفن CFM56 در یک نگاه

لازم به ذکر است که روند تغییر کاربری هواپیمای بوئینگ B737-NG از حمل مسافر به حمل بار رشد داشته‌است. از منظر ساعت پروازی، هواپیماهای باربری نسبت به جت‌های مسافربری کم‌کارتر هستند. انتظار می‌رود تا پایان سال 2034، بالغ بر 4500 فروند هواپیما مجهز به موتورهای CFM56-7 در خدمت عملیاتی باقی بمانند. ناوگان عملیاتی موتورهای CFM56-5A/B نصب‌شده برروی خانواده جت مسافربری ایرباس A320 در ماه اوت 2024 نیروی پیشران بالغ بر یک میلیون پرواز تجاری را تامین کرده‌‎است.

درحالی که نسل جدید موتورهای توربوفن ویژه هواپیماهای باریک‌پیکر شامل موتور توربوفن دنده‌ای PW1000G محصول پرت‌اندویتنی و موتور لیپ-1 محصول شرکت CFM56 اینترنشنال به بازار عرضه شده‌اند، اما در ماه اوت سال جاری میلادی، این دو خانواده از موتورهای روزآمد مجموعا تنها 20 درصد از آمار کل پروازهای تجاری را به خود اختصاص داده‌اند و با نگاهی به این آمار می‌توان فهمید که کماکان CFM56 بازیگر اصلی این حوزه است.

منبع:

aviationweek

Sending
امتیاز کاربران
0 (0 votes)
در باره ی نویسنده

مدیریت

یک پاسخ بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *