مشکل موتورهای توربوفن دنده‌ای

امیدواری جدید پرت‌اندویتنی برای حل مشکل موتورهای توربوفن دنده‌ای

حل مشکل موتورهای توربوفن دنده‌ای

پرت‌اندویتنی از افزایش اطمینان برای حل مشکلات موتورهای توربوفن دنده‌ای PW1100G با استفاده از دستاوردهای فناورانه در توسعه نمونه جدید موتور GTF Advantage خبر می‌دهد. مدیرعامل شرکت RTX به‌عنوان مجموعه بالاسری پرت‌اندویتنی اعلام کرد که در حین اجرای برنامه اخذ گواهینامه صلاحیت پروازی موتور Advantage، مواردی شناسایی شده که با استفاده‌ از آن می‌توان مشکلات فنی نمونه پایه موتورهای توربوفن دنده‌ای پرت‌اندویتنی را حل کرد.

برنامه جامع آزمایش و ارزیابی موتور GTF Advantage به‌عنوان نسخه ارتقایافته موتور PW1100G برای تامین نیروی ‌پیشران جت مسافربری خانواده ایرباس ای۳۲۰نئو در حال پیگیری است و به نظر می‌رسد تحویل نخستین نمونه‌های عملیاتی آن در نیمه دوم سال جاری میلادی دور از دسترس نباشد.

بنابر ادعای پرت‌اندویتنی، موتور GTF Advantage نسبت به نمونه اولیه PW1100G یک درصد مصرف سوخت ‌کمتر دارد و نیروی پیشران در سطح دریا چهار درصد بیشتر بوده و عمر قطعات آن طولانی‌تر است. در عین‌ حال، پرت‌اندویتنی هنوز دست به گریبان حل مشکلات مربوط به ساخت قطعات موتورهای توربوفن دنده‌ای اولیه خود عمدتا ناشی از استفاده ‌از مواد اولیه پودر فلز معیوب و برخی اشکالات فنی در پروسه تولید پره‌های داغ توربین است.

بخوانید: آغاز آزمایش‌های صلاحیت پروازی موتور GTF Advantage

اعلام این مشکل فنی در سال ۲۰۲۳، آغاز دردسر بزرگ برای پرت‌اندویتنی بود. بر این اساس، الزام بازرسی موتورهای عملیاتی و حتی موتورهای یدکی از این خانواده، منجر به زمین‌گیرشدن هواپیماهای مختلف و اختلال در عملیات پروازی چندین ایرلاین در سراسر جهان شد. علارغم این مسائل، مدیران ارشد پرت‌اندویتنی اعلام کرده‌اند که از وضعیت بحرانی برای موتورهای توربوفن دنده‌ای خارج شده و نسبت به بهبود شرایط امیدوار هستند.

این غول صنعت موتورسازی در سال ۲۰۲۴، نزدیک به ۱/۱ میلیارد دلار برای جبران خسارت به شرکت‌های هواپیمایی پرداخت انجام داد. در عین حال، این شرکت در سال گذشته میلادی، بالغ بر ۹۹۶ دستگاه موتور تجاری هوایی عمدتا شامل PW1100G به مشتریان تحویل داد. این درحالی است که این آمار در سال ۲۰۲۳، معادل ۸۷۵ دستگاه بود. هواپیمای ایرباس ای۲۲۰ و امبرائر E-Jet-E2s به‌طور اختصاصی از موتورهای توربوفن دنده‌ای پرت‌اندویتنی برای تامین نیروی پیشران خود استفاده می‌کنند و موتور PW1100G یکی ‌از گزینه‌های نصب بر روی خانواده ایرباس ای۳۲۰نئو بشمار می‌رود.

 سود عملیاتی تعدیل‌شده پرت‌اندویتنی در همه حوزه‌های کسب‌وکاری خود در سال گذشته میلادی، به ۲/۲ میلیارد دلار رسید و این در حالی است که مجموع درآمد این شرکت ۲۸ میلیارد دلار گزارش شده‌است. عملکرد مالی پرت‌اندویتنی در سال ۲۰۲۳، به گونه‌ای بود که سود ۶/۱ میلیارد دلاری آن در قالب درآمد ۲۳ میلیارد دلار محقق شده‌ بود.

منبع:

flightglobal

۰ ۰ رای ها
امتیازدهی به مقاله
مشترک شدن
اطلاع رسانی
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها