افزایش سود همزمان با افزایش تحویل موتورهای هوایی، بعنوان یکی از اصلیترین دستاوردهای شرکت GE Aerospace توسط مدیرعامل این مجموعه اعلام شدهاست. بر اساس این ادعا، با توجه به موفقیت بخش هوافضایی جنرال الکتریک در عبور از مشکلات زنجیره تامین، روند افزایش تحویل موتورهای هوایی ادامه خواهد داشت. انتظار میرود سود این شرکت، در پایان سال جاری میلادی، با افزایش قابلتوجهی روبرو شود.
نکته دیگری که در سخنان مدیرعامل GE Aerospace حائز اهمیت بود، فائقآمدن این مجموعه بر مشکلات ناشی از اعمال تعرفههای تجاری توسط دولت ترامپ است. جنرال الکتریک انتظار دارد سود ناخالص بهازای هر یک سهم این شرکت در بازار بورس، در پایان سال جاری، بین 5.6 تا 5.8 دلار افزایش یابد. در حالیکه آخرین برآورد نشان میداد این افزایش معادل 5.1 تا 5.45 دلار است.
همچنین برآوردهای اقتصادی نشان میدهد سود عملیاتی برای سال 2028، از مرز 10 میلیارد دلار اولیه به 11.5 میلیارد دلار خواهد رسید. بنابر اعلام شرکت GE Aerospace، تحویل موتورهای هوایی ساخت این شرکت به مشتریان، در سهماهه دوم سال جاری میلادی شتاب گرفته قابل ملاحظهای گرفتهاست. این رقم نسبت به مدت مشابه در سال قبل، با افزایش ۴۵ درصدی روبرو بودهاست. این افزایش برای خانواده موتورهای لیپ که نیروی پیشران خانواده جتهای مسافربری باریکپیکر ایرباس و بوئینگ را تامین میکنند 38 درصد گزارش شدهاست.
بخوانید: “نشانههای امید برای سازندگان موتورهای هوایی غیرنظامی“
پیشتازی جنرال الکتریک در بازار موتورهای هوایی و چالش تعرفههای تجاری
جنرال الکتریک پیشتاز بازار موتورهای هوایی برای جتهای مسافربری باریکپیکر است و در رقابت برای تامین موتور هواپیماهای مسافربری پهنپیکر نیز موقعیت خوبی دارد. بالغ بر 70 درصد درآمد جنرال الکتریک در بخش موتورهای تجاری، از تامین قطعه و ارائه خدمات پس از فروش تامین میشود. در چند سال اخیر، تاخیر در تامین موتور باعث اخلال در تحویل هواپیمای مسافربری شده بود و مشتریان پشت صفهای بلند برای سفارشهای خود گیر افتاده بودند.
بر اساس اعلام GE Aerospace، شبکه تامین قطعات و مواد اولیه همکار این شرکت، در سهماهه دوم سال جاری، روندی رو به رشد را تجربه کردهاست. در این مدت، حجم کاری و خروجی فرآیندهای آنها نسبت به سهماهه اول، نزدیک به ده درصد افزایش یافتهاست. در مورد تعرفههای تجاری اعمالی توسط دولت ترامپ، شرکت GE Aerospace انتظار دارد با افزایش هزینه روبرو شود. برآورد این شرکت از تاثیر این تعرفهها، نزدیک به ۵۰۰ میلیون دلار در سال جاری است.
برای حل این مشکل و حفظ سود تجاری، سیاستهایی شامل کاهش هزینههای جانبی و تغییر سیاستهای قیمتگذاری برای محصولات، قطعات و خدمات مدنظر قرارگرفته است. مدیرعامل GE Aerospace در جدیدترین اظهارات خود از کاخ سفید خواسته تا سیاست برداشتن تعرفه برای صنعت هوافضایی این کشور را اجرا کند. به گفته او، این اقدام باید مطابق با توافقنامه هوایی تجاری سال ۱۹۷۹ انجام شود. وی همچنین مدعی شده که این صنعت در یک دهه گذشته بطور میانگین، مازاد تجاری سالانه معادل 75 میلیارد دلار برای اقتصاد آمریکا به ارمغان آوردهاست.
منبع: