شرکت آمریکایی جورجیا پاور و شرکت ژاپنی میتسوبیشی، از آزمایش موفق سوزش هیدروژن در یک نیروگاه آمریکایی خبر می‌دهند. در این آزمایش، یک واحد توربین‌گاز M501GAC مستقر در نیروگاه اتکینسون در ایالت جورجیای آمریکا، از ترکیب هیدروژن در گاز طبیعی بعنوان سوخت استفاده کرد. این آزمایش نخستین نمونه برای اعتبارسنجی امکان استفاده از ترکیب پنج درصدی هیدروژن در سوخت یک توربین گاز روزآمد در این کلاس بشمار می‌رود.

همچنین میتسوبیشی از آن بعنوان بزرگترین آزمایش ارزیابی سوزش هیدروژن بعنوان سوخت توسط توربین گاز صنعتی در دنیا تاکنون یاد کرده‌است. بنابر ادعای این شرکا، ترکیب پنج درصدی هیدروژن در سوخت، منجر به کاهش 22 درصدی آلایندگی دی‌اکسید‌کربن در مقایسه با استفاده از ترکیب کامل گاز طبیعی می‌شود. در فاصله بین ماه می تا ژوئن سال جاری میلادی، آزمایش‌های مختلفی بر روی این توربین گاز ساخت میتسوبیشی با ترکیب‌های مختلف هیدروژن در سوخت انجام شد.

بر این اساس، در این آزمایش‌ها به تدریج میزان هیدروژن در ترکیب سوخت گاز طبیعی، از 5 درصد تا 50 درصد افزایش می‌یافت. سال گذشته متخصصان میتسوبیشی با اعمال تغییراتی بر روی این توربین گاز، سیستم خنک‌کاری آن را از پایه بخار به پایه هوا تغییر دادند. این فناوری در توربین گاز کلاس جی ساخت میتسوبیشی نیز بکار می‌رود. این شرکت ژاپنی پیشرو در صنعت توربین گاز، پیش از این، توانمندی توربین گاز کلاس اچ خود در استفاده از هیدروژن بعنوان سوخت را به اثبات رسانده‌است.

بخوانید: جنرال‌ الکتریک فناوری محفظه احتراق تمام هیدروژن‌سوز را صحه‌گذاری کرد

گام‌های عملی جورجیا پاور در کاهش آلایندگی و آزمایش سوخت هیدروژنی

شرکت جورجیا پاور بعنوان یکی از مجموعه‌های فعال در صنعت نیروگاهی آمریکا، سیاست کاهش آلایندگی کربنی را از سال 2017 با جدیت دنبال می‌کند. این شرکت مدعی است که از آن زمان تاکنون در نیروگاه‌های خود، موفق به کاهش 60 درصدی این آلایندگی شده‌‌است.

اولین تلاش برای ارزیابی امکان سوزش هیدروژن در سوخت توربین گاز در نیروگاه اتکینسون، در سال 2022 انجام شد. در آن آزمایش، از ترکیب 20 درصدی هیدروژن در گاز طبیعی بهره گرفته‌ شد. نیروگاه اتکینسون با قدمت هشتاد ساله، در 18 کیلومتری آتلانتا در ایالت جورجیا قرار دارد. این نیروگاه در سال 2012 انجام پروژه ارتقا به نیرگاه گازسوز تبدیل شد و برق موردنیاز 1.7 میلیون خانوار در منطقه را تامین می‌کند.

در حال حاضر، در این نیروگاه شش واحد توربین گاز روزآمد پرقدرت M501G و M501GAC محصول میتسوبیشی عملیاتی شده‌اند. همچنین سه‌ واحد توربین بخار در این نیروگاه سیکل ترکیبی تعبیه شده‌است. توان خروجی توربین گاز M501GAC مورداستفاده برای این آزمایش 283 مگاوات گزارش شده‌است.

منبع:

power.mhi.com

Sending
امتیاز کاربران
0 (0 votes)
در باره ی نویسنده

aylar

یک پاسخ بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *