موتور توربوفن روسی PD-8 برای نصب بر روی هواپیمای آتش‌نشان دوزیست بریف Be-200 آماده می‌شود. اگرچه این طرح از چند سال قبل مطرح بود، اما بنابر اعلام هلدینگ فناوری دولتی روسیه روستک، گام‌های اجرایی این پروژه اخیرا آغاز شده‌است. موتور توبوفن سبک روسی PD-8 توسط دفتر طراحی آویادویگاتل توسعه یافته‌است.

اتحادیه هواپیماسازان روسیه، هواپیمای دوزیست بریف  Be-200را در کارخانه تاگانروگ در منطقه روستوف تولید می‌کند. موتور  PD-8 اساسا در قالب برنامه SJ-100 شرکت یاکوولوف توسعه یافته‌است. هدف از این برنامه، ساخت نمونه‌های جدید جت مسافربری سوخو سوپرجت100 با قطعات روسی است. این در حالی است که نمونه‌های اولیه هواپیمای سوخو سوپرجت100 عمدتا از قطعات غربی استفاده کرده و نیروی پیشران خود را از موتور سام146 تامین می‌کردند.

موتور سام146 که عملا می‌توان آن‌ را یک موتور غربی قلمداد کرد، توسط شرکت پاورجت حاصل سرمایه‌گذاری مشترک شرکت روسی ساتورن و شرکت فرانسوی سافران توسعه یافته‌است. شرکت یاکوولوف در ماه مارس سال جاری میلادی، نمونه اولیه موتور توربوفن روسی PD-8 را بر روی نمونه اولیه (عمدتا غربی) سوخو سوپرجت100 آزمایش کرد. یک ‌ماه پس از آن، این موتور بر روی نمونه جدید هواپیمای سوخو سوپرجت (با قطعات روسی) موسوم به SJ-100 پرواز آزمایشی خود را انجام داد.

بخوانید: نخستین پرواز سوخو سوپرجت۱۰۰ مجهز به موتور PD-8

روسیه به‌دنبال افزایش کاربری موتور PD-8

در حالیکه برنامه ارزیابی صلاحیت پروازی و اخذ گواهینامه‌های لازم برای هواپیمای SJ-100 ادامه دارد، موتور PD-8 همچنان در کانون توجه قرار دارد. هلدینگ روستک بعنوان مجموعه بالاسری اتحادیه موتورسازان روسیه UEC علاقه‌مند است کاربردهای دیگری را برای این موتور توربوفن روسی دست‌وپا کند. یکی از این گزینه‌ها، هواپیمای دوزیست آتش‌نشان بریف Be-200 است. بنابر ادعای مدیران اتحادیه هواپیماسازان روسیه UAC، گام‌های اجرایی اولیه برای نصب PD-8 بر روی این هواپیما آغاز شده‌است.

هواپیمای بریف Be-200 برای اولین‌بار در سال 1998 به پرواز درآمد و به موتور D-436TP محصول شرکت پراگرس مجهز است. از این هواپیما عمدتا در روسیه برای آتش‌نشانی و مهار آتش‌های بزرگ استفاده می‌شود. بنابر ادعای روستک، این هواپیما برای مهار آتش‌سوزی بزرگ به ویژه در جنگل‌های کوهستانی عملکرد بسیار خوبی دارد. روسیه تاکنون این هواپیما را برای کمک به مهار آتش‌سوزی‌های بزرگ در ایتالیا، پرتغال، یونان، ترکیه و چند کشور دیگر نیز اعزام کرده‌است. هواپیمای Be-200 قابلیت حمل 12 تن آب را دارد.

منبع:

flightglobal.com

Sending
امتیاز کاربران
0 (0 votes)
در باره ی نویسنده

aylar

یک پاسخ بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *