تابستان ۱۳۹۸ دوره مهمی برای محصولات جدید نیروگاهی ایرانی بود. توربوژنراتورهای گازی MGT-30 ،MGT-40 و MGT-70(3) که با دانش فنی بومی بعنوان محصولاتی ملی در سالهای اخیر توسعه یافته بودند، گذرگاههای مهمی را در تجاریسازی پشت سرگذاشتند. یک واحد توربوژنراتور گازی MGT-30 که بهعنوان نیروگاهی کوچک و قابل جابجایی در منطقه سراوان استان سیستان و بلوچستان راهاندازی و به شبکه سراسری برق کشور متصل شده بود، با موفقیت دوره اوج بار تابستانی را سپری کرد. اهمیت این کارکرد در رفع اشکالات قبلی و بهبود این نوع محصول، همچنین استفاده از سیستم احتراق جدید و کنترل بهبود یافتهای بود که البته قبلاً در نیروگاه پرند مپنا آزمایش شده بودند.
این واحد نیروگاهی MGT-30 در شروع دوره تابستان به فاصله کوتاهی پس از آن راهاندازی شد که یک واحد توربوژنراتور جدید MGT-40 طراحی و ساخت گروه مپنا نیز در زاهدان به بهرهبرداری رسیده بود، تا بدین ترتیب این محصولات جدید و فناوری توسعهیافته بومی، با تدبیر وزارت نیرو در خدمت منطقه جنوب شرق کشور قرار گیرد. نیروگاه گازی کوچک MGT-40 با ظرفیت نامی تولید ۴۲ مگاوات در شرایط استاندارد، مجموعهای از محصولات جدید گروه مپنا را در بردارد که شامل توربین گاز، ژنراتور، سیستم کنترل و کلیه تجهیزات جانبی میشود که به دست و توان مهندسان و پژوهشگران ایرانی طی ۷ سال گذشته طراحیشده و توسعه یافتهاند. توربوژنراتورهای گازی از این نوع، کاربرد فراوانی در تولید برق در نیروگاههای کوچک و همچنین صنایع نفت و گاز در کشور و خارج از آن دارند؛ ضمن آنکه دانش فنی ایجادشده از توسعه این مجموعه محصول، در ارائه خدمات مهندسی متعدد به نیروگاههای مشابه مؤثر خواهد بود و در خارج کشور نیز مزیت رقابتی ایجاد میکند.
اما شاید اتفاق مهمتر از نگاه ملی آن بود که اولین محصول با مالکیت معنوی مستقل گروه مپنا یعنی توربین گاز MGT-70(3) (توسعهیافته تحت پروژه بزرگ MAP2B) همراه با ژنراتور MGG-58 در خارج کشور (نیروگاه رمیله عراق که فاز اول آن در تصویر قابل مشاهدهاست) کارکرد تجاری و آزمونهای رسمی خود را با موفقیت پشت سر گذاشت. درست دو سال پس از تست اولین نمونه این توربین گاز در نیروگاه پرند، و همزمان با بیستمین سالگرد تاسیس شرکت توربین مپنا (توگا)، تست رسمی عملکرد واحدهای ۵ و ۶ نیروگاه رمیله در اوایل تیرماه ۹۸ انجام شد و توان ایزو ۱۸۵ مگاوات در هر دو واحد با راندمان ۳۶.۳٪ (هر دو بالاتر از گارانتی) به ثبت رسید.
نتایج این تستها با توان و راندمان ذکرشده، کارفرما، وزارت انرژی عراق و رقبای بینالمللی حاضر در آن کشور را که به دیده تردید به این محصول جدید می نگریستند، در شگفتی فرو برد. این دو واحد، همراه با هشت واحد توربین ارتقایافته قبلی که در ایران در حال کار میباشند، مجموعاً ناوگان واحدهای در حال بهرهبرداری از این نوع جدید را به عدد ۱۰ میرسانند که ساعت کارکرد تجمعی آنها در پایان تابستان ۹۸ به نزدیک یکصد هزار ساعت رسیدهاست. استفاده در نیروگاه بزرگ ۳۰۰۰ مگاواتی رمیله بعنوان اولین صادرات این محصول و فناوری ایرانی، بیشک مرجع خوبی برای توسعه صادرات فناورانه خواهد بود.
منبع:
شرکت مهندسی و ساخت توربین مپنا (تـوگا)
*دستیابی به پیشرفتهترین توربین ملی کشور حاصل تدبیر و انتخاب هوشمندانه
*مشخصههای فنی توربین گاز پیشرفته MGT-75 [فیلم]
*سومین سالگرد اتمام پروژه MAP2B و عرضه تجاری توربین گاز (MGT-70(3
سلام،
فکر میکنم اگر در مورد تفاوت های مدل های مختلف نامبرده در مقاله نیز صحبت شود یا در یک مقاله ی جداگانه به آن پرداخته شود، جذاب خواهد بود.
با سپاس از مطالب مفید و خواندنی شما.