توربینهای گاز تجهیزات پیشرفتهای هستند. آنها را میتوان نمونه بزرگتر موتورهای جت دانست. توربین گاز سوخت را میسوزاند تا گاز داغ ایجاد کند. این جریان گاز توربین را به حرکت درمیآرود که عامل محرک ژنراتور خواهد بود. ژنراتور نیز برق موردنیاز ما را تولید میکند.
توربین گاز برای کارکرد صحیح نیاز به جریان ورودی یکنواخت دارد. این جریان به سمت دهانه ورودی این ماشین هدایت میشود. از آنجاکه این پره سرعت و جهت جریان ورودی به این ماشین را کنترل میکند، نقش آن بسیار حیاتی است. با تنظیم زاویه پره IGV میتوان جریان ورودی را برای شرایط عملکردی مختلف توربین بهینه کرد.
مثل تنظیم بادبان در شناورها، تنظیم پره IGV امکان اکتساب بیشترین انرژی از جریان ورودی را فراهم میکند. یعنی توربین با مصرف سوخت یکسان میتواند برق بیشتری را تامین کند و بهرهوری آن افزایش یابد .خودروها در زمان حرکت در سر بالایی به توان بیشتری نیاز دارد. این حالت برای توربین گاز در شرایط افزایش تقاضای برق نیز رخ میدهد.
در این شرایط تنظیم IGV برای افزایش جریان ورودی حلال مشکلات است. همچنین اگر تقاضا شبکه پایین باشد با تنظیم IGV برای کاهش هوای ورودی در مصرف سوخت صرفهجویی میشود. پره راهنمای ورودی قطعاتی کارآمد برای بهینهسازی عملکرد، بهرهوری و قابلیت اطمینان توربین گاز است.
منبع: