رئیس‌جمهور روسیه، در جریان بازدید اخیر خود از کارخانه تولید موتور پرم وابسته به اتحادیه موتورسازان روسیه، در جریان آخرین روند پیشرفت پروژه توسعه موتور توربوفن سنگین PD-35 قرار گرفت. در جریان این بازدید رسمی، مدیرعامل و سر‌طراح شرکت آویادویگاتل، آخرین روند پروژه توسعه موتور توربوفن سنگین PD-35 را برای رئیس‌جمهور و مقامات ارشد روسیه ارائه کرد.

اتحادیه موتورسازان روسیه برنامه توسعه موتور توربوفن سنگین PD-35 را از سال 2017 آغاز کرده‌است. این موتور توربوفن برای تامین نیروی پیشران هواپیماهای مسافربری پهن‌پیکر و هواپیماهای ترابری طراحی شده‌است. تا پیش از این روسیه توربین گاز هوایی با قدرت رانش بیش از 35 تن را توسعه نداده ‌بود. شرکت پرم در تاسیسات خود یک مرکز آزمایش و ارزیابی موتورهای هوایی با حداکثر نیروی پیشران 50 تن را توسعه داده‌است.

این مرکز شامل یک تست‌استند باز برای پروژه‌های توسعه‌ای است. با استفاده از این تست‌استند، تاکنون بالغ بر 50 آزمایش گرم بر روی موتور PD-35 انجام شده و عملکرد آن در مراحل مختلف پرواز شامل برخاست و تولید نیروی پیشران بالاتر از 35 تن موردارزیابی قرار گرفت. در مراحل بعدی این برنامه قرار است پره‌های جدید ساخته‌شده برای طبقات پرفشار توربین و کمپرسور موتور PD-35 با استفاده از این تست‌استند موردارزیابی قرار گیرد. همچنین در چارچوب تست مولفه قطعات، عملکرد شفت توربین کم‌فشار ساخته‌شده از مواد جدید توسط زنجیره تامین روسی نیز برای این موتور توربوفن سنگین آزمایش می‌شود.

بومی‌سازی فناوری‌های کلیدی برای توسعه موتورهای PD-35 و PD-14

روس‌ها مدعی هستند که در توسعه موتور PD-35 از دستاوردهای فناورانه پروژه طراحی و ساخت موتور PD-14 استفاده کرده‌اند. بر این‌ اساس ادعا شده که 20 فناوری کلیدی برای توسعه این موتورها بومی‌سازی شده‌است. این 20 فناوری شامل توسعه مواد جدید، پوشش‌دهی و توسعه ابزار طراحی برای فناوری‌های ساخت ویژه است. از طرف دیگر، اتحادیه موتورسازان روسیه UEC اعلام کرده که خط تولید و تجهیزات ساخت در تاسیسات شرکت موتورسازی پرم را برای حصول اطمینان از تحقق برنامه تولیدی برای موتور PD-14 و PS-90A به‌روزرسانی کرده‌است.

در حال حاضر، اتحادیه موتورسازان روسیه طیف متنوعی از موتورهای هوایی را برای پشتیبانی از صنعت هوانوردی داخلی روسیه توسعه می‌دهد. موتور توربوفن PD-35 پرقدرت‌ترین موتور در میان این محصولات است. نمونه کوچک‌تر این موتور موسوم به PD-14 نصب‌شده بر روی جت مسافربری MS-21، در حال تکمیل فرآیند تایید صلاحیت پروازی است. همچنین آزمایش‌های نهایی بر روی موتور توربوفن سبک PD-8 برای جایگزین سام 146 برای جت منطقه‌ای سوپرجت 100 در حال انجام است.

موتور توربوپراپ TV7-117ST-01 محصول دیگر UEC است که نیروی پیشران هواپیمای توربوپراپ منطقه‌ای ایلیوشن 300-114 را تامین می‌کند. علاوه بر این مقدمات لازم برای تولید انبوه خانواده موتورهای توربوشفت VK-2500 برای نصب بر روی انواع مختلف بالگردهای روسی در دست تکمیل است. موتور توربوشفت VK-650V نیز در دسامبر سال 2024 گواهینامه صلاحیت پروازی خود را دریافت کرده‌است. انتظار می‌رود این موتور بر روی بالگردهای روسی Ansat, Mi-34 و کاموف Ka-226T نصب شود.

منبع:

uecrus

Sending
امتیاز کاربران
0 (0 votes)
در باره ی نویسنده

aylar

یک پاسخ بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *