بخش هوافضایی شرکت آمریکایی جنرال ‌الکتریک، در نیمه اکتبر اعلام‌ کرد که ناوگان عملیاتی موتور توربوفن تجاری GEnx این شرکت در ژاپن رکورد پنج میلیون ساعت پرواز عملیاتی را پشت‌سر گذاشته‌است. چند شرکت اصلی هوایی ژاپن شامل خطوط هوایی ژاپن JAL، هلدینگ آنا و شرکت حمل بارهای هوایی نیپون، از کاربران اصلی این موتور توربوفن پرقدرت در ژاپن بشمار می‌روند.

نخستین بار در سال 2012، خطوط هوایی ژاپن JAL استفاده ‌از موتور توربوفن GEnx را آغاز کرد. در حال حاضر 68 هواپیمای پهن‌پیکر ژاپنی به این موتور مجهز هستند. علاوه بر آن 42 هواپیمای دیگر نیز توسط کاربران ژاپنی سفارش‌ داده شده که نیروی پیشران خود را از این موتور تامین خواهند کرد.

شرکت JAL از نخستین مشتریان GEnx بود که درسال 2005 این موتور را برای نصب برروی ناوگان جت مسافربری بوئینگ787 دریم‌لاینر خود سفارش داد. شرکت ژاپنی آنا نیز موتور GEnx-1B درسال 2020 سفارش داد و در سه‌ماهه نخست سال جاری نیز سفارش دیگری برای همین موتور برای تامین نیروی پیشران جت مسافربری دریم‌لاینر ارائه کرد.

موتور توربوفن تجاری سنگین GEnx

موتور توربوفن تجاری سنگین GEnx

شرکت حمل بارهای هوایی نیپون به‌عنوان نخستین مشتری موتور GEnx برای نصب بر روی هواپیماهای ترابری بوئینگ بی747-8 در سال 2005 سفارش داد. بنابر اعلام بخش هوافضایی جنرال ‌الکتریک، مجموع تعداد موتورهای در دست تولید و سفارش‌گذاری‌شده قطعی از خانواده GEnx، به 3600 دستگاه می‌رسد.

موتور محبوب هواپیمای پهن پیکر دریم لاینر

این موتور توربوفن سنگین از زمان ورود به خدمت در سال 2011، تاکنون بالغ بر 68 میلیون ساعت پروازی را به ثبت رسانده‌است. این موتور نیروی پیشران دوسوم ناوگان عملیاتی جت مسافربری بوئینگ787 را تامین می‌کند. این موتور دارای بالاترین نسبت فشار در میان موتورهای توربوفن تجاری امروزی است. مصرف سوخت آن در میان موتورهای هم‌رده پایین‌ترین مقدار گزارش شده‌است.

درساخت این موتور به‌میزان قابل‌توجهی از مواد مرکب استفاده ‌شده و پوشش بخش جلویی فن و پره‌های فن آن از فیبر کربن ساخته شده‌است.

منبع:

asdnews

Sending
امتیاز کاربران
5 (2 votes)
در باره ی نویسنده

aylar

یک پاسخ بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *