سنگاپور قصد دارد یک نیروگاه سیکل ترکیبی جدید مجهز به بزرگترین تاسیسات باتریهای ذخیرهساز را در جزیره جورانگ راهاندازی نماید. این جزیره در جنوبی غربیترین نقطه سنگاپور واقع شدهاست. این کشور پیشرو جنوب شرق آسیا قصد دارد آن را به قطب انرژی و مراکز داده تبدیل کند. شرکت ژاپنی میتسوبیشی برای تامین تجهیزات اصلی نیروگاه انتخاب شدهاست.
همچنین شرکت مهندسی جورانگ که مقر اصلی آن در سنگاپور واقعشده بهعنوان پیمانکار کلید در دست مسئولیت ساخت و راهاندازی این نیروگاه را بر عهده دارد. جلسه نهایی امضای قرارداد ساخت و راهاندازی نیروگاه در هفته پایانی اکتبر در سنگاپور برگزار شد. این نیروگاه 670 مگاواتی نخستین نیروگاه سیکل ترکیبی سنگاپور خواهدبود که دربرگیرنده یکی از بزرگترین تاسیسات باتری ذخیرهساز برق میباشد.
توربین گاز پرقدرت روزآمد M701 JAC
شرکت میتسوبیشی توربین گاز پرقدرت روزآمد M701 JAC را برای نصب در این نیروگاه تامین میکند. این توربین گاز پرقدرت در حال حاضر امکان استفاده از ترکیب 30 درصد هیدروژن در سوخت خود را دارد و انتظار میرود در آینده نزدیک بتواند بطور کامل از هیدروژن بهعنوان سوخت استفاده نماید. بهرهوری این توربین گاز در پیکربندی سیکل ترکیبی 64 درصد اعلام شدهاست. بنابر ادعای میتسوبیشی این توربین کلاس J به گونهای طراحی شده که دمای ورودی توربین 100 درجه بیشتر از توربینهای گاز کلاس G است.
تا پایان سال 2024 مجموع ساعت کارکرد ناوگان عملیاتی توربینهای گاز کلاس J میتسوبیشی، از مرز2.7 میلیون ساعت تجاوز کردهاست. نخستین نمونه از توربین گاز M701 JAC در سال 2016 وارد چرخه بهرهبرداری عملیاتی شد.
منبع: