اتحادیه موتورسازان روسیه UEC، وابسته به هلدینگ فناوری دولتی روستک اعلام کرد برنامه آزمایش موتور توربوفن PD-8 از مرز چهار هزار ساعت عبور کردهاست. برنامه آزمایش و ارزیابی نمونههای پیشتولیدی موتورهای توربوفن روسی در چارچوب فرآیند دریافت گواهینامه صلاحیت پروازی شامل تستهای کارخانهای و آزمایشهای پروازی با استفاده از دو فروند جت منطقه سوخو سوپر جت 100 انجام میشود.
موتور توربوفن PD-8 توسط شرکت ساتورن مستقر در ریبینسک از اعضای اتحادیه موتورسازان روسیه با استفاده از فناوریها و تجهیزات داخلی توسعه یافتهاست. این موتور هوایی با نیروی پیشران 8 تن برای نصب برروی جت منطقهای سوپر جت 100 و هواپیمای آبنشین بریف200 طراحی شدهاست.
اتحادیه موتورسازان روسیه مدعی است دستاوردهای حاصل از اجرای پروژه توسعه موتور توربوفن PD-14 در طراحی و ساخت موتور سبکتر PD-8 بکارگرفته شدهاست. روسها ادعا میکنند درحالیکه توسعه یک موتور توربوفن جدید معمولا در بازه زمانی 10 تا 12 سال طول میکشد، طراحی و ساخت موتور PD-8 توسط متخصصان ساتورن در زمانی نزدیک به نصف این مدت انجام شدهاست.
نخستین فعالیتها مرتبط با برنامه توسعه موتور PD-8 در سال 2019 کلید خورد و آزمایشهای نهایی در قالب برنامه دریافتی از اتاقک پروازی این موتور نصبشده برروی هواپیمای سوپرجت100 از مارچ 2025 آغاز شد. متخصصان UEC نتایج آزمایشهای زمینی پروازی برروی این موتور را کاملا رضایتبخش اعلام کردهاند.
برنامه آزمایش پروازی این موتور با استفاده از دو فروند جت منطقهای سوخو سوپر جت و همچنین بستر آزمایش پرنده موسسه آزمایشهای پروازی Gromov از نوع Il-76LL انجام میشود. بنابر اعلام اتحادیه موتورسازان روسیه، مجموع آزمایشهای انجام شده برروی این موتور از مرز 4 هزار ساعت گذشته است.
موتور PD-8 در شرایط مختلف عملیاتی آزمایش شدهاست که از میان مهمترین آنان میتوان به آزمایش عملکرد این موتور در شرایط یخزدایی طبیعی در مناطق سردسیر روسیه اشاره کرد. اخیرا آزمایش مقاومت موتور در برابر نفوذ آب در شرایط نشستوبرخاست روی باند با حجم آب بالا نیز مورد ارزیابی قرار گرفتهاست.
هواپیمای سوخو سوپر جت 100 با ظرفیت حمل صد مسافر بعنوان جت منطقهای روزآمد روسیه شناخته میشود. انتظار میرود نمونه جدید کاملا بومی آن پس از مدتها تاخیر، از سال 2026 وارد تولید شود.
منبع: