بخش هوافضایی جنرال الکتریک، از آغاز آزمایش و ارزیابی یک سامانه پیشرانش هیبریدی الکتریکی جدید خبر می‌دهد که با همکاری ناسا آن‌ را توسعه داده‌است. این همکاری در قالب برنامه ناسا موسوم به HyTEC انجام می‌شود. جنرال الکتریک موتور توربوفن پاسپورت خود را به‌عنوان بخش محوری این سامانه، در برنامه آزمایش و ارزیابی مشارکت داده‌است.

درعین‌حال، جنرال الکتریک چند طرح دیگر با هدف توسعه سامانه پیشرانش برای نصب بر روی نسل بعدی هواپیماهای مسافربری باریک‌پیکر در دست انجام دارد. جنرال الکتریک بخش نخست این برنامه آزمایش و ارزیابی را در تاسیسات خود در ایالت اوهایو آمریکا انجام ‌داده‌است. انتظار می‌رود فعالیت‌های مرتبط با این پروژه، تا پایان سال جاری میلادی تداوم داشته باشد.

سامانه هیبریدی الکتریکی راه حلی برای آینده

جنرال الکتریک امیدوار است با به‌نتیجه‌رسیدن دستکم یکی از این طرح‌های توسعه سامانه هیبریدی الکتریکی، زمینه‌ را برای تولید و عرضه نمونه‌های عملیاتی در دهه 2030 فراهم کند. یکی دیگر از طرح‌های جنرال الکتریک، موتور روتور باز است که در همکاری با برنامه شرکت CFM اینترنشنال موسوم به نوآوری تحول‌آفرین برای موتورهای پایدار (رایز) دنبال می‌شود.

موتور توربوفن پاسپورت جنرال الکتریک که نیروی پیشران جت‌های تجاری خانواده گلوبال ساخت شرکت بمباردیه را تامین می‌کند، به‌عنوان هسته اصلی سامانه هیبریدی مشترک این شرکت با ناسا در قالب نمونه پیش‌تولیدی برنامه HyTEC مورداستفاده قرار گرفته‌است.

فناوری باتری گلوگاه پیشران هیبریدی الکتریکی هوایی

این سامانه امکان کارکرد با یا بدون باتری ذخیره‌ساز را دارد. این نکته از این ‌جهت حائز اهمیت است که وزن زیاد باتری‌های کنونی، استفاده از سامانه هیبریدی الکتریکی را در صنعت هوانوردی با چالش روبرو کرده‌است. در آزمایش اخیر، از یک سلول تست باز استفاده شده که عملکرد موتور در مراحل مختلف پروازی شامل برخاست، اوج‌گیری، نزول، سیر و نشست را شبیه‌سازی می‌کند.

ناسا در قالب برنامه HyTEC خود از بازیگران اصلی این صنعت خواسته تا هسته موتور کوچک‌تری توسعه دهند که توربین آن قادر به کارکرد در دمای بالاتر گاز ورودی باشد. درعین‌حال، نسبت به موتورهای توربوفن امروزی بین 5 تا 10 درصد بهره‌وری بیشتری داشته باشد.

برتری عملکردی سامانه پیشرانش هیبریدی الکتریکی هوایی

با تاکید بر قابلیت هیبریدی‌بودن این سامانه، انتظار می‌رود بین 10 تا 15 درصد از توان خروجی تبدیل به برق شود. این میزان تقریبا 4 برابر ظرفیت موتورهای توربوفن عملیاتی کنونی است. شرکت‌های پرت‌اندویتنی و هانی‌ول نیز دو طرح مشابه را در قالب برنامه HyTEC ناسا دنبال می‌کنند.

جنرال الکتریک سابقه همکاری در برنامه‌های مشابه با ناسا را داشته و پیش‌ازاین، با استفاده ‌از موتور توربوپراپ CT7 و هواپیمای منطقه‌ای ساب 340B چند آزمایش پروازی برای سامانه‌های هیبریدی را انجام داده‌است. جنرال الکتریک در سال 2022، آزمایش سامانه پیشرانش هیبریدی با ولتاژ بالا برای کارکرد هوایی را در ارتفاع شبیه‌سازی‌شده 45 هزار پا مورد آزمایش و ارزیابی قرار داد.

منبع:

flightglobal

Sending
امتیاز کاربران
5 (3 votes)
در باره ی نویسنده

aylar

یک پاسخ بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *