اتحادیه موتورسازان روسیه UEC، وابسته به هلدینگ دولتی فناورانه روستک، از انجام تزریق آب به موتور توربوفن بومی PD-8 خبر میدهد. این موتور روسی با هدف جایگزینی موتور سام146 و نصب آن بر روی نمونههای جدید جت منطقهای سوخو سوپرجت توسعه یافتهاست. آزمایش مذکور در سلول تست باز شرکت ساتورن در منطقه ریبینسک انجام گرفت و هدف از آن، ارزیابی عملکرد موتور در شرایط نامساعد جوی، شامل بارش باران شدید بود. در این آزمایش، عملکرد موتور در فازهای مختلف پرواز شامل برخاست، اوجگیری و نشست موردارزیابی قرار گرفت.
آزمایش مذکور در سه سیکل شامل مودهای عملیاتی مختلف موتور از حالت درجا (idle) تا توان برخاست انجام شد و در جریان آن، بهدفعات دور موتور کم و زیاد شد. برای شبیهسازی موثر برخورد قطرات آب در شرایط باران شدید با موتور، تجهیزات و ادوات لازم در اطراف سلول تست باز ساتورن تعبیه شده بود. صحهگذاری عملکرد موتور در شرایط سخت آبوهوایی، بهعنوان بخشی از برنامه ارزیابی عملکرد آن با هدف دریافت مجوز صلاحیت پروازی انجام میشود.
پیشازاین، آزمایشهای مشابهی بر روی موتور در مرکز آزمایش و ارزیابی ریبینسک انجام شده بود که از آن موارد میتوان به ارزیابی عملکرد آکوستیک، عملکرد موتور در شرایط باد جانبی و کارکرد سامانه معکوسکننده رانش آن اشاره کرد. اتحادیه موتورسازان روسیه، مدعی است که از تجارب و توانمندی بدستآمده و تثبیتشده در توسعه موتور PD-14 به میزان قابلتوجهی در پروژه توسعه موتور PD-8 استفاده کردهاست.
شرکت ساتورن، مدیریت برنامه توسعه موتور توربوفن PD-8 با گذردهی بالا را برعهده دارد. این موتور توربوفن تجاری در کلاس نیروی پیشران هشت تن، برای نصب بر روی جت منطقهای سوپرجت 100 و همچنین هواپیمای آبنشین بریف Be-200 طراحی شدهاست.
منبع: