در هفتههای اخیر، گزارشهایی از بروز مشکل برای موتورهای پرتاندویتنی پیدبلیو1100جی نصبشده روی هواپیماهای مسافربری ایرباس ای321نئو شرکت ترکیش ایرلاینز منتشر شدهاست. در نهایت، این شرکت بزرگ مجبور شد 3 فروند جت مسافربری ای321نئو خود را بهطور موقت زمینگیر کند. تحلیلگران صنعت حمل و نقل هوایی از شنیدن این خبر شوکه نشده و تنها نام ترکیش ایرلاینز را به فهرست بلندی از شرکتهای هواپیمایی افزودند که طی یکی تا دو سال اخیر، با اشکالات کارکردی از سوی موتورهای پرتاندویتنی دست به گریبان بودهاند.
خطوط هواپیمایی ترکیه در ناوگان خود 15 فروند ایرباس ای321نئو دارد که اولین فروند آن، در ژوئیه 2018 به این خطوط هوایی تحویل داده شد. از میان سه فروند هواپیمای زمینگیر شده، یکی از آنها تنها یک سال عمر عملیاتی دارد و در تاریخ 22 فوریه 2019 به ترکیش ایرلاینز تحویل داده شدهاست. اخبار هوانوردی جهان در یک سال گذشته شاهد گزارشهای متعددی از اشکالات موتورهای پیدبلیو1100جی بودهاست. این موتور، نیروی پیشران هواپیماهای ایرباسای320نئو و 321نئو را تامین میکند. همچنین، موارد مشابهی در مورد موتورهای پیدبلیو1500جی، نصبشده روی هواپیمای ایرباس ای220 به گوش میرسد.
مشکلات فنی اخیر در مورد موتورهای پیدبلیو1100جی، برخی از کاربران این نوع موتور را به سمت انتخاب موتورهای روزآمد لیپ-1ای، محصول سیاِفاِم اینترنشنال سوق دادهاست. در نوامبر سال 2019، سازمان هواپیمایی کشوری هند از شرکت هواپیمایی ایندیگو درخواست کرد که موتورهای پرتاندویتنی نصبشده روی ناوگان 98 فروندی ایرباس ای320نئو خود را به طور کامل تعویض کند.
منبع:
*تامین توربین بخار برای مشتری در ترکیه توسط دوسان اسکودا
*ترکیه موتور توربوشفت بومی میسازد
*پروژه نیروگاهی بزرگ روسیه برای شرکت انکا ترکیه