علیرغم آنکه شرکت آمریکایی جنرال الکتریک در چند سال اخیر با مشکلات مالی فراوانی روبه‌رو بوده، اما عملکرد مالی نسبتا موفق در بخش هوانوردی، این حوزه را از سایر بخش‌ها متمایز کرده‌است. بنابر گزارش‌های مالی سال 2019، درآمد کلی بخش هوانوردی، با رشدی معادل 7.6 درصد نسبت به سال قبل از آن به 32.9 میلیارد دلار رسیده‌است.

بخش بزرگی از این موفقیت، مدیون فروش قابل‌توجه هواپیماهای باریک‌پیکر خانواده‌های ایرباس اِی320نِئو و بوئینگ 737 مَکس است. این رشد تقاضا در بازار به حدی بوده که سقوط‌های مرگبار هواپیمای 737 مَکس تاثیر تعیین‌کننده‌ای بر آن نداشته‌است.

موتورهای توربوفن نصب‌شده روی هر دو این هواپیماها، از نوع لیپ است که توسط شرکت سی‌اِف‌اِم اینترنشنال، محصول مشارکت جنرال الکتریک و سافران تولید و عرضه می‌شود. خبر خوش دیگر برای جنرال الکتریک این است که شرکت بوئینگ که در ژانویه 2020، تولید بوئینگ737 مَکس را متوقف کرده بود، قصد دارد پس از بازگشت مجدد این هواپیما به خدمت عملیاتی در نیمه سال میلادی جاری، برنامه تولید آن را با شتابی بیش از پیش دنبال کند.

در حال حاضر، برنامه تولید موتورهای روزآمد لیپ نزدیک به 40 درصد ظرفیت کاری بخش هوانوردی جنرال الکتریک، در حوزه تولید موتورهای هوایی را به خود اختصاص داده‌است.

جنرال الکتریک

علیرغم تاثیر مقطعی منفی ناشی از زمین‌گیر شدن بوئینگ 737 مَکس، انتظار می‌رود در بلندمدت تاثیر قابل‌توجهی در زمینه تقاضای زیاد برای موتورهای لیپ در بازار احساس نشود. بنابر گزارش‌های شرکت سی‌اِف‌اِم، تا دسامبر 2019، مجموع سفارش‌های دریافتی برای هر سه نمونه موتور لیپ به 19 هزار دستگاه رسیده‌است. این در حالی است که این آمار در پایان سال 2018 حدود 17 هزار و 275 دستگاه بود.

از دیگر پروژه‌های عمده بخش هوانوردی شرکت جنرال الکتریک، می‌توان به توسعه خانواده‌های جنرال الکتریک ‌نِکس و جنرال الکتریک 90 اشاره کرد. موتور توربوفن جنرال الکتریک ‌نِکس، نیروی پیشران هواپیماهای پهن‌پیکر بوئینگ 747 جمبوجت و بوئینگ 787 دریم‌لاینر را تامین می‌کند. در حالی که تولید هواپیمای 747 بسیار محدود شده، اما بوئینگ برنامه ساخت و عرضه جت مسافربری دریم‌لاینر را با قدرت دنبال می‌کند.

بخش هوانوردی جنرال الکتریک، برنامه راهبردی برای افزایش حضور موثر خود در بازار پررونق تعمیر، نگهداری و بازسازی هوایی دارد و در مورد موتورهایی که چشم‌انداز تولید آن‌ها حاکی از افت تقاضا باشد، با شتاب بیش‌تری، تقویت توانمندی تعمیر و نگهداری را دنبال می‌کند.

در راستای همین سیاست، جنرال الکتریک در سال 2019، با همکاری یک شرکت تایوانی یک مرکز تعمیر و بازسازی موتورهای جنرال الکتریک ‌نِکس را در خاک این کشور راه‌اندازی کرد. هم‌چنین، بخش هوانوردی جنرال الکتریک با مشارکت بخش مهندسی شرکت هواپیمایی سنگاپور، یک مرکز تعمیر، نگهداری و بازسازی ویژه موتورهای جنرال الکتریک ‌9اِکس و جی‌ئی90 را در این کشور کوچک آسیایی ایجاد کرد.

جنرال الکتریک

موتورهای توربوفن جی‌ئی90 به طور اختصاصی روی جت مسافربری بوئینگ 777 نصب می‌شود. در حال حاضر، بوئینگ تولید نمونه‌های کلاسیک 777 را متوقف کرده و تمرکز خود را روی عرضه نمونه‌های جدیدتر777اِکس معطوف کرده‌است. در سال میلادی گذشته، بروز مشکل فنی در بخش پرفشار کمپرسور موتور جنرال الکتریک 9اکس موجب شده تا زمان انجام اولین پرواز بوئینگ 777اکس از نیمه سال 2019 به ژانویه 2020 موکول شود.

بوئینگ برای جبران عقب‌ماندگی پیش‌آمده، باید تولید این هواپیما را تسریع کند. چشم‌انداز صنعت هوانوردی غیرنظامی دنیا بسیار روشن است و انتظار می‌رود طی 15 سال آینده بیش از 29 هزار و 900 فروند جت مسافربری با ارزش 4.86 تریلیون دلار تولید و عرضه شوند. بخش هوانوردی جنرال الکتریک امیدوار است با اتکا به نقش پر‌رنگ موتورهای سی‌اِف‌اِم بتواند نزدیک به 40 درصد از ارزش مالی این بازار جذاب را به خود اختصاص دهد.

 

منبع:

Forecast international

 

*کاتالیست موتور توربوپراپ جدید بخش هوانوردی جنرال الکتریک [فیلم]

*آمار عملکرد بخش هوانوردی جنرال الکتریک

*سرمایه‌گذاری بخش هوانوردی جنرال الکتریک در اروپا [فیلم]

Sending
امتیاز کاربران
0 (0 votes)
در باره ی نویسنده

Pesg Author

یک پاسخ بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *