توربین وی94.2، یکی از پرتعدادترین واحدهای عملیاتی توربین گاز در جهان است. این ماشین با ویژگی‌­هایی همچون قابلیت راه‌­اندازی سریع، قابلیت‌اطمینان بالا، دسترس‌­پذیری (خواب کم ماشین) و قابلیت کارکرد با سوخت‌های بدون کیفیت شناخته می­‌شود. این ماشین، در تیراژ بیش از 280 واحد به فروش رفته و بیش از 21 میلیون ساعت در نقاط مختلف جهان کار کرده‌است. بنابر اذعان صاحب امتیاز فعلی، یعنی شرکت زیمنس، قابلیت‌اطمینان این ماشین بیش از 99.5 درصد است.

V94.2 GT

آخرین نمونه ارتقایافته این ماشین به نام اس­‌جی‌­تی5-2000ئی، با توان 187 مگاوات ارائه شده‌است. نقشه راه توسعه ماشین‌های وی2.94، از سال 1999 با هدف ارتقاء ماشین­‌های موجود و ساخت ماشین‌­های جدید با بازار جدید پیگیری می­‌شود. این نقشه راه، بر اساس توربین وی2.94(3) ورژن 3 که بسیار پرفروش بوده، آغاز شده‌است. این موتور از سال 1989، با دمای ورود به توربین 1060 درجه سانتیگراد (در شرایط استاندارد) تولید می­‌شد.

راهبردهای توسعه و ارتقاء وی2.94، به صورت کلی به پنج دسته کلی تقسیم می­‌شود: افزایش دمای ورودی به توربین (تی­ تی+)، افزایش دبی کمپرسور (سی‌­ام‌اف+)، طولانی­‌تر کردن بازه‌های تعمیر و نگهداری (ماک 41)، پاشش آب (وِت­ سی)، طراحی بهینه سه­ بعدی پره‌­ها (زیمنس3دی) و بهینه‌سازی لقی هیدرولیک (اِچ‌سی­‌او). در ادامه، هر یک از این موارد توضیح داده می‌شود.

توان خروجی توربین V94.2

تی­‌تی1+:

افزایش دمای ورودی به توربین (دمای گاز داغ در جلوی پره ثابت 1)، از 1060 درجه سانتیگراد به 1075 درجه سانتیگراد. این امر با بهبود گذرگاه گازهای داغ حاصل شده‌است. اقداماتی از قبیل بهبود اختلاط در محفظه احتراق و پوسته داخلی، اعمال پوشش­‌های جدید بر روی پره‌های توربین یعنی آلومینایز کردن سطوح داخلی و استفاده از پوشش‌­های مقاوم در برابر اکسیداسیون و پوشش‌های حرارتی در سطوح خارجی.

اعمال پوشش¬های جدید بر روی پره¬های توربین

ماک41:

از طرفی، برای طولانی­‌تر کردن بازه‌­های تعمیر و نگهداری بعنوان بخشی از طرح «ماک 41»، گذرگاه‌­های گاز داغ نوسازی می‌شوند (با ثابت نگه‌داشتن دمای ورودی به توربین در حد 1060 درجه سانتیگراد). این گزینه ارتقا (مثلاً بسط دادن بازه تعمیرات تا 41000 ساعت) در تمام ویرایش­‌های وی2.94 قابل اجرا است. هم تی­‌تی1+ و هم ماک41 از سال 2001 به صورت تجاری ارائه شدند.

این گزینه، موجب کاهش خواب ماشین و افزایش دسترس­‌پذیری آن می­‌شود. ماک41 به صورت یک مود کنترلی در اختیار کاربر قرار می­‌گیرد و کاربر می‌تواند بین این مود و مود عملکرد بالا سوییچ کند که به ترتیب، منجر به افزایش دوره تعمیرات و یا افزایش توان می‌شود.

سی‌­ام‌­اف+:

افزایش دبی کمپرسور. این گزینه با ارتقاء چهار ردیف اول کمپرسور (به همراه پره­‌های هادی ورودی) با استفاده از ایرفویل‌های طراحی‌شده به روش کنترل دیفیوژن، حاصل شده‌است. سی‌­ام‌­اف+ از سال 2003 ارائه شده‌است. بازدهی سیکل ساده در این گزینه حدود 3.2% بوده‌است.

سی ام اف+

وِت­‌سی:

تراکم مرطوب. این گزینه هم از سال 2003 معرفی شده‌است. مقادیر زیادی آب از طریق مجموع‌ه­ای از نازل‌ها به ورودی هوای کمپرسور پاشیده می­‌شود. این آب بخار شده و موجب خنک شدن هوای متراکم می­‌شود. به این ترتیب، عملکرد موتور (هم توان خروجی و هم بازدهی) به مقدار قابل‌توجهی بهبود می‌یابد و تا حدی مستقل از شرایط محیط می­‌شود. توان خروجی اولین واحد ارتقایافته به این روش، حدود 20 مگاوات افزایش یافت.

زیمنس3دی:

بهینه­‌سازی پره‌های توربین. ارتقاء پره­‌های توربین تحت عنوان زیمنس3دی، از سال 2005 معرفی شد. زیمنس3دی بر چهار ردیف اول توربین ویرایش 7 اعمال شد. به این ترتیب، در سال 2005، پره‌های پربازده توربین که با استفاده از آخرین روش­‌های عددی سه بعدی طراحی می­‌شوند، معرفی شدند. برای تسهیل ارتقاء واحدها، کانتور قسمت ریشه ثابت نگه داشته شد و عرض محوری ایرفویل‌ها هم تغییری نکرد.

با اعمال این تغییرات، در مصرف هوای ثانویه برای خنک­‌کاری و نشت­‌بندی هم صرفه‌جویی شد. هدف اولیه در استفاده از این روش، ارتقاء بازدهی توربین بدون افزایش دمای ورودی بود  که در اثر این تغییر، دمای خروجی توربین کاهش می‌یابد. همچنین از نقطه نظر کارکرد بهینه در سیکل­‌های ترکیبی، دمای خروجی از توربین هم باید نسبتاً ثابت نگه داشته می‌­شد. برای تامین این اهداف به ظاهر متناقض، ایده­‌های زیر در نظر گرفته شد:

  • ارتقاء آیرودینامیکی بازدهی توربین، با کاهش دمای خروجی از توربین همراه است.
  • صرفه‌­جویی در هوای ثانویه باعث افزایش دمای خروجی از توربین می‌­شود.
  • چینش دوباره پره ثابت توربین (زاویه نصب) در طبقه اول (باز کردن مساحت گلوگاه)، موجب کاهش فشار خروجی کمپرسور و به تبع آن افزایش دمای خروجی توربین می‌­شود.

این سه رویکرد به نحوی با هم ترکیب می‌­شوند که شرایط مرزی موردنظر تامین شود. در اثر صرفه‌­جویی در هوای ثانویه، دمای ورودی به توربین حدود 5 درجه سانتیگراد افزایش یافته و به مقدار 1065 درجه سانتیگراد می­‌رسد. این برنامه ارتقاء 3.7 مگاوات توان خروجی را افزایش داده و بازدهی نقطه‌­ای را حدود 0.5 درصد بهبود می‌­بخشد. علاوه بر بهبود عملکرد، عمر هم با استفاده از ابرآلیاژهای جدید بر پایه نیکل و پوشش‌­های حرارتی بهبود یافته‌است.

اِیچ‌سی‌او:

بهینه­‌سازی لقی به صورت هیدرولیک. این امر با انتقال محوری کل روتور به صورت محوری و در خلاف جهت جریان انجام می‌شود. به این ترتیب، لقی شعاعی پره‌­های توربین و به طبع آن، افت­‌های آیرودینامیک کاهش می‌­یابد. این کار با استفاده از یک یاتاقان مجهز به پیستون­‌های هیدرولیک صورت می‌­پذیرد. کاهش لقی، به علت شکل مخروطی کانال جریان در توربین و کمپرسور اتفاق می‌­افتد.

البته شیب این مخروط در توربین چهار برابر قسمت کمپرسور است و به همین علت، افزایش افت‌­ها در کمپرسور به خاطر افزایش لقی، تنها در حدود یک هشتم افزایش توان و بازدهی توربین است. بطور کلی، پیاده­‌سازی این سیستم، موجب افزایش توان 1.8 مگاوات و بازدهی نقط‌ه‌­ای حدود 0.26% شده‌است.

ایچ سی او

تمام ویرایش‌­های ارتقایافته این محصول در جدول زیر قابل مشاهده است:

مقایسه ویرایش های مختلف V94.2

در مقایسه ویرایش 3 با ویرایش 6، افزایش قابل‌ملاحظه 7 مگاوات در توان برای سیکل ساده و افزایش 0.3 درصد در بازدهی سیکل ترکیبی مشاهده می‌شود. ویرایش 7 با دمای ورودی 1080 درجه سانتی‌گراد، حدود 0.5 درصد افزایش بازدهی و 3.7 مگاوات افزایش توان را تجربه کرده‌است. در ویرایش 8، زیمنس3دی بر روی ردیف­‌های دیگر توربین هم اجرا شده و توان به 173 مگاوات و بازدهی به 35.8 درصد رسیده‌است. در ویرایش 9 هم، توان یه 187 مگاوات و بازدهی به 36.5 درصد ارتقاء یافته است.

روند پیاده‌سازی فناوری­‌های مختلف برای ارتقاء وی2.94 را در شکل زیر مشاهده می‌­کنید.

روند پیاده سازی فناوری های مختلف برای ارتقای V94.2

منابع:
  1. زیمنس
  2. Modern Power Systems

 

*قرارداد تعمیر و نگهداری بلندمدت ماشین‌های V94.2 روسیه برای سولزر

Sending
امتیاز کاربران
0 (0 votes)
در باره ی نویسنده

مدیریت

یک پاسخ بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *