متخصصان دانشگاه پلیتکنیک پرم، یک حسگر مجازی را برای پالایش آلایندگیهای موتور هوایی توسعه دادند. این حسگر جدید بر مبنای مدلهای ریاضی توسعه یافته که میزان اکسید نیتروژن موجود در خروجی موتور هواپیما را تخمین میزند. یک سامانه کنترل خودکار به همراه مجموعهای از حسگرهای یکپارچه بر اساس میزان مصرف سوخت، موتور را تحت پایش قرار میدهد. متخصصان دانشگاه پرم یک شبکه عصبی متشکل از ۳۲ نورون را برای ایجاد یک سنسور با قابلیت تخمین میزان آلایندگی در این پروژه بکار گرفتهاند. این حسگر مجازی را میتوان در سامانه کنترل موتورهای توربین هوایی نیز مورد استفاده قرار داد. این حسگر را میتوان با سامانه کنترل هوشمند یکپارچه کرد و آن را در محفظه احتراق و موتور هوایی نصب نمود.
برخی متخصصان معتقدند در نسل آینده موتورهای هوایی با هدف حفظ آلایندگیها در پایینترین حد ممکن، باید سازوکاری برای پایش مستمر، پارامترهای عملکردی موتور و محفظه احتراق فراهم آورد. سازمان هوانوردی بینالمللی ایکائو استانداردهای جدیدی را برای محدود کردن آلایندگی موتورهای هوایی تدوین کرده که از سال ۲۰۲۰ رعایت آن الزامی است و موتورهایی که شرایط این استاندارد را برآورد نکنند، از سال ۲۰۲۸ به بعد با توقف تولید روبرو خواهند شد. متخصصان روس معتقدند حسگرهای ساخته شده توسط آنها را میتوان برای طراحی سامانههای هوشمند عیبیابی برای کنترل خودکار موتورهای هوایی بکار گرفت.
منبع:
*حسگرهای دقیق برای دریچههای توربینهای بخار
*استفاده از فناوری چاپ سه بعدی برای نصب حسگرهای پیشرفته بر روی توربینهای گاز