توربین گاز

توربین گازی جدید زیمنس با بیش از ۶۳ درصد بازدهی

بیش از ۱۰۰ سال است که بزرگترین توربین‌های گازی شرکت زیمنس در برلین آلمان، تولید می‌شوند. در حال حاضر، توربین اس‌جی‌تی ۸۰۰۰اچ، پرچم‌دار شرکت زیمنس بوده که با راندمان ۶۱.۵ درصد، دارای حدود ۵۷ واحد در نقاط مختلف دنیا است. زیمنس به تازگی موفق به ساخت توربین گازی از کلاس اچ شده که به کمک سیکل ترکیبی، به راندمان بیش از ۶۳ درصد دست یافته‌است. این افزایش اندک در راندمان، باعث کاهش ۵ درصدی هزینه تولید برق و کاهش آلاینده‌های تولیدی خواهد شد. این توربین گاز با پیشی گرفتن از سایر محصولات زیمنس، دارای نرخ افزایش توان ۸۵ مگاوات در هر دقیقه است؛ لذا به جهت جبران توان نیروگاه‌های انرژی‌های تجدیدپذیر در صورت نبود باد یا خورشید، می‌توان از این توربین گاز در کنار آن‌ها استفاده کرد. این افزایش راندمان به واسطه برخی بهسازی‌ها در روند ساخت این توربین بوده که در ادامه به صورت مختصر به آن‌ها اشاره خواهد شد.

دست‌یابی به دمای احتراق بیشتر

دمای احتراق، یکی از عوامل اصلی در بهبود راندمان است. مهندسان زیمنس به واسطه استفاده از پوشش‌های سرامیکی در ساخت پره‌های توربین توانستند دمای احتراق را حدود ۱۰۰ درجه افزایش دهند. اما مشکل اینجا است که در دما‌های بالا پوشش سرامیکی منبسط شده و به بدنه فلزی پره‌ها فشار وارد کرده و باعث شکاف برداشتن پوشش خواهد شد. مهندسان زیمنس برای رفع این مشکل، به کمک ساختارهای لیزری، پوشش سرامیکی را به قطعات مربعی تقسیم کرده‌اند که در صورت انبساط به پره فشار وارد نکند.

Ceramic Coatings

مهندسان زیمنس به جهت دست‌یابی به دمای احتراق بالاتر، برخی از قطعات توربین نظیر پره‌های توربین را (به کمک پوشش‌های سرامیکی) مورد بهسازی قرار داده‌اند.

بهینه‌سازی کمپرسور برای دست‌یابی به راندمان بالاتر

کمپرسور این توربین گاز نیز با کاهش یک مرحله‌ای نسبت به سری اس‌جی‌تی ۸۰۰۰اچ به تعداد ۱۲مرحله رسیده‌است. این امر، باعث کاهش فضای اشغالی توسط توربین و آسانی حمل و نقل آن خواهد شد. به جهت اطمینان از فشرده‌سازی کافی هوا، پره‌های کمپرسور به نحوی قرار گرفته‌اند که حداکثر راندمان آیرودینامیکی را داشته باشند. از طرفی، با پیشرفت تکنولوژی شبیه‌سازی، اندرکنش بین مراحل مختلف کمپرسور تحت شرایط مختلف آب‌وهوایی و عملکردی بهینه‌تر شده‌است.

 

منبع:

Siemens

 

*توربین‌های گاز زیمنس برای پروژه میدان گازی ازبکستان

*زیمنس خود را برای افزایش بومی‌سازی توربین‌های گاز در روسیه آماده می‌کند

*عرضه اولین توربین گاز زیمنس برای نیروگاهی در توگو

4
دیدگاه بگذارید

avatar
2 دیدگاه‌ها
2 پاسخ‌ها
0 دنبال‌کننده‌
 
پربازدیدترین دیدگاه‌ها
داغ ترین دیدگاه‌ها
4 نویسندگان دیدگاه
Pesg Authorمحمد زارعیمدیریتعلی دهقان نویسندگان دیدگاه‌‌های اخیر
  مشترک شدن  
جدیدترین قدیمی‌ترین بیشترین رای
اطلاع رسانی
علی دهقان
مهمان
علی دهقان

با سلام. بهتر بود نویسنده محترم اندکی دقت در گزارش خبر می کردند. در خصوص توان تولیدی ذکر شده عبارت ۸۵ مگاوات در دقیقه بی معنی است. واحد توان همان مگاوات است. ضمنا بهتر بد بازده خود واحد بدون اتصال به سیکل ترکیبی نیز ذکر می شد.

مدیریت
مدیر

با تشکر از دقت شما، منظور نرخ افزایش توان بوده است که تصحیح شد. بازده این ماشین بدون سیکل ترکیبی نیز حدود ۴۱ درصد است.

محمد زارعی
مهمان
محمد زارعی

سلام ببخشید چرا GT از PT جدا هست؟