شرکت جیئی اعلام کرد که توربین گاز جیتی۲۶ را بر اساس بسته بهرهوری بالا (اِچئی) ارتقاء میدهد که در نتیجه، علاوه بر افزایش بهرهوری و توان خروجی، بازه زمانی بین دورههای تعمیراتی نیز افزایش مییابد. بر این اساس، جیئی برای اولین بار، یک توربین کلاس اِف را به سطح عملکردی معادل ماشین کلاس اِچ ارتقاء میدهد. در نتیجه این ارتقاء، بهرهوری آن در صورت استفاده در نیروگاه سیکل ترکیبی از ۶۰ درصد تجاوز خواهد کرد. این توربین گاز در نیروگاه بینالمللی (یونیپِر) است. بنابر اعلام مدیران ارشد جیئی، حدود یکصد دستگاه توربین گاز جیتی۲۶ به صورت عملیاتی نصب شده که بیش از نیمی از آنها در خاک اروپا پراکنده شدهاند.
عمر عملیاتی این ماشینها، بین ۱۰ تا ۲۰ سال است و بر این اساس، گزینههای مناسبی برای ارتقاء بهرهوری و توان خروجی به شمار میرود. جیئی مدعی است، بسته ارتقا طراحیشده برای ماشین جیتی۲۶، حاصل تلاش یک تیم ۲۰۰ نفری از متخصصان مراکز تحقیق و توسعه این شرکت در سوئیس و آمریکا است. در این بسته ارتقاء، توربین فشار پایینی بکار گرفته میشود که از فناوریهای کلاس اِچ بهره میگیرد و خنککاری داخل آن بهبود یافته و در پوشش حرارتی آن از فناوری (دیویسی) استفاده شدهاست. با ارتقاء ماشین جیتی۲۶ به نمونه جیتی۲۶ اِچئی، بهرهوری آن در قالب نیروگاه سیکل ترکیبی به میزان دو درصد افزایش یافته و در نتیجه، نزدیک به ۴ میلیون دلار در سال از محل صرفهجویی مصرف سوخت، منافع مالی عاید بهرهبردار توربین گاز میشود. همچنین بازههای زمانی بازرسی، به ۳۲ هزار ساعت افزایش مییابد.
منبع:
*پروژه ارتقاء جدید برای جنرال الکتریک در ژاپن
*نقاط عطف توربینهای گازی شرکت جنرال الکتریک (بخش دهم)