اینترنت اشیا

بستر پردیکس، راه‌حل جنرال الکتریک در جهت حرکت به سوی اینترنت اشیا صنعتی (بخش اول)

دنیای صنعتی مدرن امروز، مملو از فرصت‌ها و موقعیت‌‌ها است. صنایع و شرکت‌های مختلف همواره درحال رقابت با یکدیگر در جهت استفاده حداکثری از این فرصت‌ها هستند. اما همواره مشکلاتی برسر راه استفاده از فناوری‌های نوین وجود دارد. از جمله این مشکلات می‌توان به عدم وجود قوانین، استانداردها، مستندات، امنیت و چارچوب‌های معین جهت استفاده و توسعه این فناوری‌ها اشاره کرد. امروزه فعالان صنعت، در حوزه اینترنت اشیا صنعتی، به دشواری راهبری و استفاده موثر از این تکنولوژی و منابعش اذعان دارند و حدود ۷۵ درصد از وقت آن‌ها، صرف اموری به جز نوآوری و خلق نرم‌افزارهای کاربردی می‌شود. این در حالی است که با توسعه تکنولوژی‌های مبتنی بر فضای ابری و به ویژه بسترهای ارائه‌شده به‌عنوان خدمات ۱ فرآیند ساخت و توسعه نرم‌افزارهای کاربردی بسیار آسان گشته و توسعه‌دهندگان بیشتر وقت خود را، بر خلاف گذشته، صرف بدنه اصلی نرم‌افزار می‌کنند.

از دیگر نکات قابل‌توجه، اشاره به اهمیت خدمات مبتنی بر داده۲ است. بر اساس تحقیقات، حدود ۸۵ درصد از فعالان حوزه فناوری اطلاعات و فناوری عملیات۳ به اهمیت این خدمات اشراف داشته، اما فقط ۱۳ درصد آنان برنامه‌ریزی جهت استفاده از این خدمات در صنعت خود را دارند. باقی این افراد، عدم وجود دانش کافی جهت تهیه نقشه راه را به‌عنوان اصلی‌ترین دلیل عدم برنامه‌ریزی دانسته‌اند. این معزل نیز با توسعه بسترهای مختلف توسط اشخاص حقیقی و حقوقی تا حدودی برطرف شده‌است. جی‌ئی بر اساس این تحقیقات اشاره می‌کند که از نظر فعالان حوزه فناوری اطلاعات و فناوری عملیات به صورت میانگین ۸ سال زمان لازم است تا صنعت کاری‌شان متقاعد شود که به سمت خدمات مبتنی بر داده و به خصوص اینترنت اشیا حرکت کند.

تصویر 1 | تحقیق انجام شده توسط جی‌ئی از بین 250 متخصص حوزه آی‌تی و اُتی درباره میزان اهمیت خدمات مبتنی بر داده در پیشرفت حوزه کاری‌شان

تصویر ۱ | تحقیق انجام‌شده توسط جی‌ئی از بین ۲۵۰ متخصص حوزه آی‌تی و اُتی درباره میزان اهمیت خدمات مبتنی بر داده در پیشرفت حوزه کاری‌شان

بستری که بتواند مشکلات فعلی را رفع و حرکت به سوی اینترنت اشیا صنعتی را تسهیل کند، شامل ویژگی‌هایی بوده که در قسمت بعد به توضیح آن‌ها خواهیم پرداخت.

 

منبع:

GE


۱ در انگلیسی (PaaS: Platform as a Service): بسترهایی از پیش توسعه یافته توسط اشخاص حقیقی یا حقوقی، متن باز یا متن بسته هستند که به توسعه دهندگان در ساخت برنامه‌ها کمک کرده و در زمان‌ آن‌ها برای توسعه نرم‌افزارها صرفه‌جویی می‌شود.

۲ Data-driven services: صنایع و فعالیت‌ها و کسب‌وکارهایی هستند که عامل اصلی برنامه‌ریزی و نحوه حرکت آن‌ها در آینده کاملا وابسته و به داده‌های پردازش شده و خدمات مربوط به داده‌هاست.

۳ Information Technology and Operational Technology decision makers

 

 

*بستر پردیکس، راه‌حل جنرال الکتریک درجهت حرکت به سوی اینترنت اشیا صنعتی (بخش دوم)

۰ ۰ رای ها
امتیازدهی به مقاله
مشترک شدن
اطلاع رسانی
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها