اینترنت اشیا صنعتی

بستر پردیکس، راه‌حل جنرال الکتریک در جهت حرکت به سوی اینترنت اشیا صنعتی (بخش دوم)

بستری که بتواند مشکلات فعلی را رفع و حرکت به سوی اینترنت اشیا صنعتی را تسهیل کند، شامل ویژگی‌هایی بوده که در زیر به توضیح آن‌ها خواهیم پرداخت.

  • بر مبنای دارایی بودن: بستر موردنظر باید توانایی ساخت و توسعه مدل‌های اطلاعاتی بر مبنای داده‌های هر دارایی با نگاه خاص یا ناوگانی از دارایی‌ها را با نگاه کلی داشته باشد تا بتواند از کوچکترین جزء یک دارایی مثل سنسورها تا بزرگترین جزء یک دارایی را پایش و کنترل کند (برای مثال بتواند با مدل‌های اطلاعاتی زمان دقیق تعمیر آن دارایی را مشخص کند).
  • لبه تا ابر۱: بستر موردنظر باید توانایی پردازش حجم عظیم داده‌ها را داشته و بتواند در حداقل زمان ممکن تصمیمات لازم را بگیرد. یکی از روش‌هایی که هم از لحاظ اقتصادی و هم از لحاظ کارایی اثبات شده‌است، استفاده از روش لبه تا ابر است. بر مبنای این روش، بخشی از فرآیند پردازش در محل دارایی انجام شده و نتایج حاصله جهت پردازش اصلی به سرور فرستاده می‌شوند.
  • معماری پراکنده: این ویژگی به بستر موردنظر توانایی پخش بار و کاهش استفاده از پهنای باند شبکه و در نتیجه باعث سرعت بخشیدن به فرآیند پاسخ‌دهی سیستم می‌شود. از طرفی در صورت از کار افتادن یک بخش پردازشی، بار پردازشی آن بخش بین باقی بخش‌ها تقسیم شده و لذا مقدار زمان از کار افتادگی سیستم به شکل چشم گیری کاهش می‌یابد.
  • مدیریت داده‌ها: درباره اهمیت پردازش حجم عظیم داده‌ها صحبت شد، بستر موردنظر باید بتواند از تکنولوژی‌هایی که به صورت اختصاصی برای پردازش حجم عظیم داده‌ها و نمایش اطلاعات در کسری از ثانیه، ساخته شده‌اند (مانند آپاچی اسپارک) پشتیبانی کرده و با آن‌ها تعامل کند.
  • تبدیل داده به اطلاعات: سرعت بستر موردنظر از لحاظ دریافت داده‌ها، پردازش و تبدیل آن‌ها به اطلاعات و مقایسه با مدل‌های از پیش ساخته شده جهت تشخیص وضعیت دارایی‌های مختلف از مهمترین ویژگی‌های یک بستر مناسب است.
  • انعطاف‌پذیری و توسعه‌پذیری: بستر موردنظر باید توانایی ارتباط با انواع مختلف دارایی‌ها و سیستم‌های کنترل صنعتی مختلف را داشته و به راحتی میان آن‌ها ارتباط برقرار کند.
  • امنیت سایبری جاسازی شده: بستر موردنظر باید به گونه‌ای باشد که توسعه‌دهنده در هنگام ساخت برنامه، حداقل دغدغه را از لحاظ تامین جوانب مختلف امنیتی و دسترس‌پذیری داشته باشد.
  • مستندات و بروز بودن: بستر موردنظر باید همواره با جدیدترین روش‌ها و تکنولوژی‌ها بروز بوده و مستندات و متخصصان کافی برای پاسخ به نیازهای توسعه‌ای کاربران داشته باشد.

بستر پرِدیکس، بستری مبتنی بر فضای ابری و خدمات مبتنی بر داده بوده که توسط شرکت جنرال الکتریک در اواخر سال ۲۰۱۵ توسعه یافت و در سال ۲۰۱۶، بصورت رسمی به عنوان بستری در حوزه اینترنت اشیا صنعتی معرفی شد. جی‌ئی از تحلیل داده‌ها در مقیاس صنعتی برای مدیریت کارایی و عمر دارایی‌ها و بهینه‌سازی عملیات‌ها از طریق فراهم‌سازی روش‌های استاندارد جهت اتصال دارایی‌ها، داده‌ها و حتی مردم به هم، به عنوان اهداف اصلی این بستر نام می‌برد. این شرکت آمریکایی انتظار دارد که پرِدیکس بتواند همانند تاثیری که سیستم‌عامل آی‌اُ‌اس شرکت اپل بر تلفن‌های همراه داشت را در حوزه صنعت داشته باشد.

 

 

منبع:

GE


۱ Edge-to-cloud

 

*بستر پردیکس، راه‌حل جنرال الکتریک درجهت حرکت به سوی اینترنت اشیا صنعتی (بخش اول)

۰ ۰ رای ها
امتیازدهی به مقاله
مشترک شدن
اطلاع رسانی
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها