اولترافن

آغاز تولید قطعات موتور هوایی اولترافن محصول رولزرویس

شرکت رولزرویس از آغاز تولید پره‌های فن برای نمونه اولیه اثبات‌گر فناوری موتور توربوفن نسل آینده خود موسوم به اولترافن خبر داد که قرار است تعریف جدیدی از کارآیی و پایداری را ارائه دهد. این پره‌های کامپوزیتی با طول ۳.۵۶ متر، در مرکز فناوری رولزرویس در بریستول ساخته می‌شود. بنابر ادعای رولزرویس، مصرف سوخت موتور اولترافن در مقایسه با موتور‌های توربوفن نسل اول خانواده ترنت بیش از ۲۵ درصد کاهش یافته‌است. به دلیل استفاده از مواد مرکب در ساخت پره‌های فن و پوشش فن، وزن دو موتور اولترافن نصب‌شده روی یک پرنده نسبت به موتورهای توربوفن نسل قبلی رولزرویس تا ۷۰۰ کیلوگرم کاهش ‌یافته‌است.

مدیران ارشد رولزرویس، اولترافن را بعنوان موتور نسل آینده معرفی کرده‌ و آن را متناسب با نیازمندی‌های صنایع هوایی غیرنظامی می‌دانند و برای توسعه و عرضه این موتور در سال‌های آینده، برنامه مفصلی دارند. بر این اساس، سلول تست و زیرساخت‌های آزمایش و ارزیابی ویژه‌ای برای این نوع موتور راه‌اندازی خواهد شد. انتظار می‌رود آزمایش‌‌های اولیه موتور اولترافن، از سال ۲۰۲۱ کلید خورده و نخستین نمونه‌های عملیاتی این موتور تا پایان دهه میلادی جاری به بازار عرضه شود. نمونه‌های مختلف از خانواده موتورهای اولترافن، نیروی پیشرانی معادل ۲۵ هزار تا ۱۰۰ هزار پاوند را تامین می‌کنند. ویژگی‌های اصلی این موتور توربوفن نسل آینده عبارتند از:

  • هسته مرکزی جدید مبتنی بر طراحی نوآورانه با هدف دستیابی به بهره‌وری احتراقی بیشینه و کمترین میزان آلایندگی
  • بکارگیری مواد مرکب ماتریسی سرامیکی پیشرفته برای افزایش کارایی قطعات داغ
  • بهینه‌سازی موتور برای دستیابی به بهره‌وری بیشینه در حالت نیروی پیشران بالا و نسبت گذردهی بالا

پره‌های فن موتور اولترافن از صدها لایه الیاف کربن و رزین‌های ویژه و با بهره‌گیری از فناوری‌ ساخت کارآمد تولید می‌شوند. در مراحل پایانی فرآیند تولید و با استفاده از حرارت و فشار، پره‌ها آماده شده و در نهایت، یک پوشش تیتانیومی نازک در قسمت لبه حمله آنها افزوده می‌شود که علاوه بر افزایش مقاومت در برابر خوردگی، استحکام آنها در مقابل برخورد قطعات خارجی و اصابت پرنده را افزایش می‌دهد.

 

منبع:

Pesmedia

 

*اولترافن رولزرویس موتوری برای آینده [فیلم]

*رولزرویس به‌دنبال فناوری‌های نوظهور برای بهبود عملکرد موتور

۰ ۰ رای ها
امتیازدهی به مقاله
مشترک شدن
اطلاع رسانی
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها