شرکت سافران قصد دارد در سال میلادی جاری، چهار موتور توربوشفت جدید را با نامهای آرانو، آنِتو، آردیدن 1یو و دبلیو زِد16 به بازار عرضه کند. بر اساس اعلام این شرکت فرانسوی، گواهینامه صلاحیت پروازی برای این چهار موتور جدید در سال 2019 دریافت شده و انتظار میرود عرضه تجاری آنها برای نصب روی بالگردهای مختلف، از سال 2020 آغاز شود. بر این اساس، موتور آرانو، نیروی پیشران بالگردهای میانوزن ایرباس اِچ160 را تامین خواهد کرد.
همچنین، موتور آنِتو روی بالگردهای میانوزن ایدبلیو189کی محصول شرکت لئوناردو نصب خواهد شد. از طرفی، موتور آردیدن 1یو توسط شرکت هوانوردی هندوستان برای تجهیز بالگردهای سبک و چندمنظوره بومی هند انتخاب شدهاست. موتور دبلیو زِد16 بهطور مشترک توسط شرکت موتورهای هوایی چین و شرکت سافران و بر اساس طرح اولیه آردیدن 3سی توسعه یافتهاست.
شرکت صنایع هوانوردی چین موسوم به اَویک قصد دارد موتور توربوشفت دبلیو زِد16 را روی بالگرد ایسی352 خود که برگرفته از بالگرد ایرباس اچ 175 است، نصب نماید. مدیرعامل شرکت سافران اعلام کرده که عرضه این چهار موتور جدید حاصل تلاشی است که این شرکت از یک دهه پیش برای حفظ موقعیت پیشتاز خود در حوزه موتورهای توربوشفت متحمل شدهاست. اولین تلاشهای سافران در این مسیر، در سال 1997 کلید خورد.
بنابر ادعای سافران، استفاده از موتور آرانو، مصرف سوخت را به میزان 15 درصد کاهش میدهد و زمان لازم برای تعمیر و نگهداری آن 40 ساعت کمتر از نمونههای مشابه است. از طرفی، توان تولیدی موتور آنِتو، بهویژه در شرایط پروازی هوای گرم و ارتفاع بالا، به میزان 25 درصد بیشتر از نمونههای مشابه است. موتورهای آردیدن 1 یو و دبلیو زِد16 نیز با هدف افزایش سهم سافران از بازارهای پررونق هند و چین عرضه میشوند.
منبع:
*ترکیه موتور توربوشفت بومی میسازد
*رونمایی از موتور توربوشفت جدید محصول استارتآپ انگلیسی