موتور توربوشفت

رونمایی از موتور توربوشفت جدید محصول استارت‌آپ انگلیسی

استارت‌آپ انگلیسی هیل هلی‌کوپترز، از یک موتور توربوشفت موسوم به جی‌تی۵۰ که به طور مستقل توسط این شرکت برای نصب بر روی بالگرد سبک اچ‌اکس۵۰ تولید شده رونمایی کرد. این موتور دو محوره، توانی معادل ۴۴۰ اسب بخار در وضعیت برخاست تامین می‌کند و ظرفیت بیشینه تولید توان آن ۵۰۰ اسب بخار برای شرایط اضطراری است. تجهیز این موتور به سامانه دیجیتال فدک از دیگر مزایای آن است.

ادعا شده که مصرف سوخت موتور جی‌تی۵۰ معادل ۱۳۲ لیتر در ساعت است و این موتور ۱۰۰ کیلوگرمی از سوخت جت استاندارد ای۱ استفاده می‌کند. شرکت هیل مدعی است توسعه موتور جی‌تی۵۰ به طور اختصاصی برای بالگرد اچ‌اکس۵۰ بر اساس طراحی بهینه انجام شده و بهترین گزینه منطبق بر شرایط عملکردی این پرنده در مقایسه با سایر گزینه‌های موجود در بازار می‌باشد. گزینه‌های نزدیک به این موتور در بازار هوانوردی امروز شامل موتور رولزرویس مدل ۲۵۰ و خانواده موتورهای توربوشفت آریوس محصول سافران هستند که فناوری بکار رفته در تولید آنها به دهه‌های ۱۹۶۰ و ۱۹۸۰ میلادی برمی‌گردد.

موتور جی‌تی۵۰ دارای یک طبقه کمپرسور گریز از مرکز با نسبت فشار ۸ و دو طبقه توربین پرفشار محوری است. بنابر ادعای سازنده این موتور، بازه زمانی بین بازسازی عمده آن پنج هزار ساعت معادل ۲۰ هزار سیکل پروازی است. انتظار می‌رود اولین پرواز بالگرد ۱۶۵۰ کیلوگرمی اچ‌اکس۵۰ در سال ۲۰۲۲ انجام شود و برنامه اخذ گواهینامه صلاحیت پروازی برای آن تا پایان همان سال کلید بخورد. همچنین طبق برنامه‌ریزی، نخستین نمونه تولیدی موتور جی‌تی۵۰ تا بهار ۲۰۲۱ برای آزمایش‌های اولیه آماده می‌شود. شرکت مهندسی داینامیک شریک تجاری هیل هلی‌کوپترز، پیش از این تجربه ساخت توربین‌های گاز صنعتی با توان زیر ۵۰۰ کیلووات را داشته و این تجربه و دانش در توسعه موتور جی‌تی۵۰ به کمک این استارت‎آپ انگلیسی آمده‌است.

 

منبع:

Flight Global

 

*ترکیه موتور توربوشفت بومی می‌سازد

*معرفی چهار موتور توربوشفت جدید توسط شرکت سافران

۰ ۰ رای ها
امتیازدهی به مقاله
مشترک شدن
اطلاع رسانی
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها