موتور توربوشفت

معرفی چهار موتور توربوشفت جدید توسط شرکت سافران

شرکت سافران قصد دارد در سال میلادی جاری، چهار موتور توربوشفت جدید را با نام‌های آرانو، آنِتو، آردیدن ۱یو و دبلیو زِد۱۶ به بازار عرضه کند. بر اساس اعلام این شرکت فرانسوی، گواهینامه صلاحیت پروازی برای این چهار موتور جدید در سال ۲۰۱۹ دریافت شده و انتظار می‌رود عرضه تجاری آنها برای نصب روی بالگردهای مختلف، از سال ۲۰۲۰ آغاز شود. بر این اساس، موتور آرانو، نیروی پیشران بالگردهای میان‌وزن ایرباس اِچ۱۶۰ را تامین خواهد کرد.

همچنین، موتور آنِتو روی بالگردهای میان‌وزن ای‌دبلیو۱۸۹کی محصول شرکت لئوناردو نصب خواهد شد. از طرفی، موتور آردیدن ۱یو توسط شرکت هوانوردی هندوستان برای تجهیز بالگردهای سبک و چندمنظوره بومی هند انتخاب شده‌است. موتور دبلیو زِد۱۶ به‌طور مشترک توسط شرکت موتورهای هوایی چین و شرکت سافران و بر اساس طرح اولیه آردیدن ۳سی توسعه یافته‌است.

شرکت صنایع هوانوردی چین موسوم به اَویک قصد دارد موتور توربوشفت دبلیو زِد۱۶ را روی بالگرد ای‌سی۳۵۲ خود که برگرفته از بالگرد ایرباس اچ ۱۷۵ است، نصب نماید. مدیرعامل شرکت سافران اعلام کرده که عرضه این چهار موتور جدید حاصل تلاشی است که این شرکت از یک دهه پیش برای حفظ موقعیت پیشتاز خود در حوزه موتورهای توربوشفت متحمل شده‌است. اولین تلاش‌های سافران در این مسیر، در سال ۱۹۹۷ کلید خورد.

بنابر ادعای سافران، استفاده از موتور آرانو، مصرف سوخت را به میزان ۱۵ درصد کاهش می‌دهد و زمان لازم برای تعمیر و نگهداری آن ۴۰ ساعت کمتر از نمونه‌های مشابه است. از طرفی، توان تولیدی موتور آنِتو، به‌ویژه در شرایط پروازی هوای گرم و ارتفاع بالا، به میزان ۲۵ درصد بیشتر از نمونه‌های مشابه است. موتورهای آردیدن ۱ یو و دبلیو زِد۱۶ نیز با هدف افزایش سهم سافران از بازارهای پررونق هند و چین عرضه می‌شوند.

منبع:

Flight Global

 

*ترکیه موتور توربوشفت بومی می‌سازد

*رونمایی از موتور توربوشفت جدید محصول استارت‌آپ انگلیسی

۰ ۰ رای ها
امتیازدهی به مقاله
مشترک شدن
اطلاع رسانی
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها