چین

تمدید مجوز فروش موتورهای لیپ به چین

دولت آمریکا مجوز بخش هوانوردی جنرال الکتریک را برای تامین موتورهای جت مسافربری باریک‌پیکر کومک سی۹۱۹ به چین تمدید کرد. این در حالی است که در چند ماه اخیر، بحث و جدل فراوان بر سر این معامله شکل گرفته‌است. بر این اساس، شرکت سی‌اِف‌اِم اینترنشنال اجازه یافت که موتورهای روزآمد لیپ-۱سی را به مشتریان چینی بفروشد. مجوز مذکور تا چهار سال دیگر اعتبار دارد. سی‌اِف‌اِم اینترنشنال با سرمایه‌گذاری مشترک جنرال الکتریک و شرکت فرانسوی اسنکما (سافران کنونی) راه‌اندازی شده‌است.

در نیمه فوریه، گزارش‌های مختلفی در رسانه‌ها منتشر شد که نشان می‌دهد دولت آمریکا قصد دارد فروش موتورهای لیپ به چین را ممنوع کند و دامنه این فشار ممکن است حتی بر صادرات سامانه کنترل پرواز، محصول شرکت هانی‌ول نیز گسترش یابد. موتورهای لیپ به‌عنوان گزینه‌های اصلی برای تجهیز هواپیماهای ایرباس اِی۳۲۰نئو و خانواده بوئینگ ۷۳۷مَکس شناخته می‌شود. شرکت چینی کومک، تاکنون شش فروند هواپیمای سی۹۱۹ آزمایشی را تولید کرده که همگی به موتورهای لیپ-۱سی مجهز هستند.

مجموع سفارش‌های قطعی دریافتی این شرکت برای جت مسافربری جدید سی۹۱۹، مجهز به موتورهای لیپ به ۳۰۰ فروند می‌رسد. انتظار می‌رود از اواخر ۲۰۲۱، هواپیما سی۹۱۹ وارد خدمت عمیاتی شود. چین امیدوار است موتور توربوفن بومی خود را به‌عنوان گزینه دیگر برای نصب برروی سی۹۱۹ به زودی آماده نماید. گزارش دقیقی از آخرین وضعیت پروژه توسعه موتور توربوفن چینی سی‌جِی-۱۰۰۰اِی‌اِکس با گذردهی بالا در دست نیست. برخی رسانه‌های چینی ابراز امیدواری کرده‌اند نمونه اولیه این موتور تا سال ۲۰۲۱ آماده شود.

 

منبع:

Flight Global

 

*هوانوردی عمومی چین از منظر نوع موتور

*امریه صلاحیت پروازی جدید اداره هوانوردی فدرال آمریکا برای موتورهای لیپ

۰ ۰ رای ها
امتیازدهی به مقاله
مشترک شدن
اطلاع رسانی
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها