بازار روسیه

رقابت داغ بر سر بازار روسیه ؛روس‌ها زیمنس را نقره داغ کردند

بنابر گزارش کامرسانت، وزارت صنعت و تجارت روسیه درخواست شرکت اینتررائو را برای دریافت حمایت در قالب طرح بومی‌سازی توربین‌های گاز صنعتی پذیرفته‌است. طرح ارائه‌شده توسط اینتررائو، بر اساس تولید بومی یکی از محصولات شرکت جنرال الکتریک تدوین شده‌است. بر این اساس، اینتررائو از شرایط جدیدترین نسخه طرح قرارداد سرمایه‌گذاری ویژه موسوم به اسپایک۲ بهره‌مند خواهد شد.

در عین حال، وزارت صنعت و تجارت این کشور طرح پیشنهادی توسط کنسرسیوم پاورماشین و زیمنس برای بومی‎‌سازی ماشین اس‌جی‌تی۵-۲۰۰۰ئی را رد کرده‌است. این اقدام دولت روسیه تعجب بسیاری از تحلیل‌گران حوزه صنعت نیروگاهی را در پی داشته‌است. تاکنون جزئیات بیشتری در مورد طرح تاییدشده اینتررائو منتشر نشده، اما پیش از این اعلام شده بود که این شرکت دو محصول ۶اف‌ای با توان ۸۰ مگاوات و جی‌تی۱۳ئی با توان ۱۸۰ مگاوات را تحت لیسانس جی‌ئی در خاک روسیه تولید می‌کند.

بنابر گزارش‌های منتشر شده، اینتررائو دو طرح مختلف را برای دریافت حمایت اسپایک۲ به وزارت صنعت و تجارت روسیه ارائه کرده که تنها یک مورد تصویب شده‌است. سخنگوی وزارت صنعت و تجارت روسیه اعلام کرد علیرغم رد شدن طرح کنسرسیوم اس‌تی‌جی‌تی، آمادگی دریافت طرح‌های پیشنهادی دیگر از شرکت پاورماشین در آینده وجود دارد. در جدیدترین فهرست اعلامی توسط دولت روسیه در قالب طرح حمایتی تقویت بومی‌سازی محصولات با فناوری بالا موسوم به اسپایک۲، توربین‌های گاز صنعتی با توان بیش از ۶۵ مگاوات و بهره‌وری دست‌کم ۳۶.۵ درصد گنجانده شده‌است. پیش از این، یکبار دیگر در اوت ۲۰۱۹ پیشنهاد زیمنس برای استفاده از پوشش حمایتی اسپایک توسط وزارت صنعت و تجارت روسیه به کنسرسیوم اس‌تی‌جی‌‌‌تی برگردانده شد و لزوم تغییر سازوکار اجرایی پروژه مورد تاکید قرار گرفت.

برخی منابع آگاه در دولت این کشور اختلافات داخلی میان پاورماشین و زیمنس در قالب کنسرسیوم ا‌س‌تی‌جی‌تی را به‌عنوان دلیل عمده عدم پذیرش طرح توسط دولت روسیه قلمداد می‌کنند. در عین حال، مدیران ارشد اس‌تی‌جی‌تی اعلام کرده‌اند که می‌توانند تولید بومی توربین‌های گاز به میزان صد در صد حتی بدون عقد قرارداد اسپایک در خاک روسیه را محقق کنند و بر اساس توافق با زیمنس برای تحقق این هدف، نیاز به تضمین خرید ۱۰ تا ۱۵ واحد در مدت ۱۰ تا ۱۲ سال توسط مشتریان روس دارند. تحلیل‌گران حوزه صنعتی نیروگاهی ماشین اس‌جی‌تی‌۵-۲۰۰۰ئی را محصولی با سطح فناوری مطلوب برای بازار روسیه ارزیابی کرده و آن را گزینه‌ای ایده‌آل برای رفع نیاز این کشور در محدوده تولید توان ۲۰۰ مگاواتی به‌ویژه در نیروگاه‌های سیکل ترکیبی می‌دانند.

 

منبع:

Kommersant

 

*زیمنس خود را برای افزایش بومی‌سازی توربین‌های گاز در روسیه آماده می‌کند

*بومی‌سازی سامانه کنترل خودکار توربین گاز با کمک زیمنس در روسیه

۰ ۰ رای ها
امتیازدهی به مقاله
مشترک شدن
اطلاع رسانی
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها