بدون آلایندگی

رونمایی از طرح‌های مفهومی جدید ایرباس برای هواپیمای بدون آلایندگی

شرکت هواپیماسازی ایرباس از سه طرح مفهومی خود برای ساخت اولین هواپیمای تجاری جهان بدون آلایندگی رونمایی کرد که انتظار می‌رود تا سال ۲۰۳۵، وارد خدمت عملیاتی شود. طرح‌های مفهومی ارائه‌شده، بر اساس رویکردهای مختلف با هدف دستیابی به پرواز بدون آلایندگی مبتنی بر پیکربندی آیرودینامیکی متفاوت و بهره‌گیری از فناوری‌های پیشرانش متناسب در راستای تحقق هدف بلندپروازانه شرکت ایرباس در حذف آلایندگی کربنی از چرخه صنعت هوانوردی تعریف شده‌است. همه این طرح‌های مفهومی بر اساس استفاده از هیدروژن به‌عنوان سوخت و منبع تامین توان مبتنی هستند که ایرباس آن را گزینه‌ای منحصر به فرد در از بین بردن آلایندگی قلمداد می‌کند. ایرباس این سه طرح را با عنوان زیرو-ئی نامگذاری کرده که حذف آلایندگی‌ها را در ذهن متبادر می‌کند. این سه طرح عبارتند از:

  • یک طرح مبتنی بر موتور توربوفن با ظرفیت ۱۲۰ تا ۲۰۰ مسافر و برد ۳.۷۰۰ کیلومتر با قابلیت انجام پروازهای بین‌ قاره‌ای که هیدروژن مایع به‌عنوان سوخت در تانک‌های مخصوص در آن ذخیره‌سازی می‌شود.
  • یک طرح مبتنی بر موتور توربوپراپ با ظرفیت ۱۰۰ مسافر و برد ۱۸۵۰ کیلومتر برای مسافت‌های کوتاه مبتنی بر استفاده از هیدروژن به‎عنوان سوخت.
  • یک طرح مبتنی بر بال و بدنه در هم آمیخته با ظرفیت حمل ۲۰۰ مسافر و مجهز به موتور توربوفن با انعطاف‌پذیری زیاد در چیدمان کابین و بدنه که همانند دو طرح پیشین از هیدروژن به‌عنوان سوخت استفاده می‌کند.

برای عملی شدن این طرح‌ها، باید زیرساخت‌های لازم در فرودگاه‌ها از حیث ذخیره‌سازی و انتقال هیدروژن به‌عنوان سوخت تامین شود. این هنجارشکنی بزرگ در صنعت هوانوردی غیرنظامی بدون پشتیبانی دولت‌ها و نهادهای مسئول هوانوردی میسر نخواهد بود. اگرچه ایده ایرباس بسیار بلندپروازانه است، اما به نظر می‌رسد با هماهنگی میان بازیگران اصلی صنعت هوانوردی امکان تحقق آن در افق میان‌مدت وجود خواهد داشت.

 

منبع:

Aero-mag

 

*هواپیماهای تحویلی ایرباس به مشتریان در فوریه ۲۰۲۰

*موفقیت ایرباس در سال بلوا

۰ ۰ رای ها
امتیازدهی به مقاله
مشترک شدن
اطلاع رسانی
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها